Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener at det er avgjørende å styrke de grunnleggende ferdighetene, særlig lesing.

Flere 5.-klassinger sliter med lesing, viser nasjonale prøver

Femteklassinger sliter mest med lesing, viser årets Nasjonale prøver. Samtidig har matte- og engelskkunnskapene forbedret seg blant åttendeklassingene.

Publisert Sist oppdatert

Årets Nasjonale prøver viste at flere femteklassinger presterer dårligere i lesing nå sammenlignet med i fjor, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding til NTB.

– Resultatene bekrefter at vi fortsatt har et stort arbeid foran oss. Vi må legge til rette for at flere elever lærer mer og opplever mestring. Derfor er det helt avgjørende at vi fortsetter snuoperasjonen vi har startet på – der vi styrker de grunnleggende ferdighetene, særlig lesing. Ikke bare gjennom stadig flere timer, men ved å sørge for bedre kvalitet i timene, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i pressemeldingen.

Hvert år gjennomfører femte, åttende og niende trinn nasjonale prøver for å gi skolene og kommunene informasjon om elevenes grunnleggende ferdigheter innen lesing, engelsk og regning.

Flere på lavest nivå

29 prosent av femteklassinger presterer på det laveste mestringsnivået i leseferdigheter. Det er en økning på 6 prosentpoeng fra 2022. Nå presterer 3.400 flere elever på det laveste mestringsnivået.

Andelen elever på det høyeste mestringsnivået for lesing har gått ned fra 29 til 25 prosent. 

Til tross for et lavere mestringsnivå i lesing, holder prestasjonene i engelsk og regning ganske stabilt. Men tallene er litt lavere enn de var i fjor.

Stadig bedre i engelsk

I år presterer åttendeklasse bedre i regning og engelsk enn i fjor, leseferdighetene er på et likt nivå.

– Elevene presterer stadig bedre i engelsk. Andelen elever på de to laveste mestringsnivåene har gått jevnt nedover fra 2022. I år øker også andelen elever på de to høyeste mestringsnivåene, står det i pressemeldingen.

Elevene i åttende klasse presterer også bedre i regning enn elevene i åttendeklasse i fjor, men nivået er lavere enn det var i 2022.

Vil erstatte nasjonale prøver

Regjeringen vil endre dagens nasjonale prøver etter flere utredninger har vist at prøvene ikke gir nok informasjon om elevenes ferdigheter. De skal gi mer og bredere informasjon om elevenes ferdigheter og skal kalles læringsstøttende prøver. 

– Her har vi lyttet til lærerne. Det nytter ikke å bare få tall. Det viktigste er at elevene blir bedre. De nye prøvene skal ha et tydelig formål – å gi læreren best mulig informasjon om hva elevene kan, og hva de må jobbe mer med. Dette vil også være nyttig informasjon for kommunene når de skal avgjøre hvordan elevene kan få en bedre opplæring, sier Nordtun.

Partene i skolesektoren og lærerne skal samarbeide med Utdanningsdirektoratet om de nye prøvene. I mellomtiden vil nasjonale prøver gjennomføres som normalt.

Dagnes nasjonale prøver ble fornyet i 2022 for å gjenspeile nye læreplaner. Det ble også lagt inn en metode for å måle elevenes utvikling over tid.

– Vil kunne slite med å fullføre skolegangen

Tallene viser en bedring for Osloelevene i regning på 5. trinn, men svakere prestasjoner i engelsk og lesing.

– Vi må gjøre mer for å følge opp elevene med det mest sårbare utgangspunktet og sikre at alle kan lese og regne godt, sier byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden i en pressemelding.

Hun sier at mange elever har fortsatt så svake lese- og regneferdigheter at de vil kunne slite med å fullføre skolegangen.

– Særlig elever med det mest sårbare utgangspunktet henger etter. Vi må stille tydelige krav, men også ha høye ambisjoner for hver eneste elev i Osloskolen, sier Remen Midtgarden.

(©NTB)