Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener at det er avgjørende å styrke de grunnleggende ferdighetene, særlig lesing.
Rodrigo Freitas / NTB
Flere 5.-klassinger sliter med lesing, viser nasjonale prøver
Femteklassinger sliter mest med lesing, viser årets Nasjonale prøver. Samtidig har matte- og engelskkunnskapene forbedret seg blant åttendeklassingene.
Årets Nasjonale prøver viste at flere femteklassinger
presterer dårligere i lesing nå sammenlignet med i fjor, skriver
Kunnskapsdepartementet i en pressemelding til NTB.
– Resultatene bekrefter at vi fortsatt har et stort arbeid
foran oss. Vi må legge til rette for at flere elever lærer mer og opplever
mestring. Derfor er det helt avgjørende at vi fortsetter snuoperasjonen vi har
startet på – der vi styrker de grunnleggende ferdighetene, særlig lesing. Ikke
bare gjennom stadig flere timer, men ved å sørge for bedre kvalitet i timene,
sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i pressemeldingen.
Hvert år gjennomfører femte, åttende og niende trinn
nasjonale prøver for å gi skolene og kommunene informasjon om elevenes
grunnleggende ferdigheter innen lesing, engelsk og regning.
Flere på lavest nivå
29 prosent av femteklassinger presterer på det laveste
mestringsnivået i leseferdigheter. Det er en økning på 6 prosentpoeng fra 2022.
Nå presterer 3.400 flere elever på det laveste mestringsnivået.
Andelen elever på det høyeste mestringsnivået for lesing har
gått ned fra 29 til 25 prosent.
Til tross for et lavere mestringsnivå i lesing, holder
prestasjonene i engelsk og regning ganske stabilt. Men tallene er litt lavere
enn de var i fjor.
Stadig bedre i engelsk
I år presterer åttendeklasse bedre i regning og engelsk enn
i fjor, leseferdighetene er på et likt nivå.
– Elevene presterer stadig bedre i engelsk. Andelen elever
på de to laveste mestringsnivåene har gått jevnt nedover fra 2022. I år øker
også andelen elever på de to høyeste mestringsnivåene, står det i
pressemeldingen.
Elevene i åttende klasse presterer også bedre i regning enn
elevene i åttendeklasse i fjor, men nivået er lavere enn det var i 2022.
Vil erstatte nasjonale prøver
Regjeringen vil endre dagens nasjonale prøver etter flere
utredninger har vist at prøvene ikke gir nok informasjon om elevenes
ferdigheter. De skal gi mer og bredere informasjon om elevenes ferdigheter og
skal kalles læringsstøttende prøver.
– Her har vi lyttet til lærerne. Det nytter ikke å bare få
tall. Det viktigste er at elevene blir bedre. De nye prøvene skal ha et tydelig
formål – å gi læreren best mulig informasjon om hva elevene kan, og hva de må
jobbe mer med. Dette vil også være nyttig informasjon for kommunene når de skal
avgjøre hvordan elevene kan få en bedre opplæring, sier Nordtun.
Partene i skolesektoren og lærerne skal samarbeide med
Utdanningsdirektoratet om de nye prøvene. I mellomtiden vil nasjonale prøver
gjennomføres som normalt.
Dagnes nasjonale prøver ble fornyet i 2022 for å gjenspeile
nye læreplaner. Det ble også lagt inn en metode for å måle elevenes utvikling
over tid.
– Vil kunne slite med å fullføre skolegangen
Tallene viser en bedring for Osloelevene i regning på 5.
trinn, men svakere prestasjoner i engelsk og lesing.
– Vi må gjøre mer for å følge opp elevene med det mest
sårbare utgangspunktet og sikre at alle kan lese og regne godt, sier byråd for
utdanning, Julie Remen Midtgarden i en pressemelding.
Hun sier at mange elever har fortsatt så svake lese- og
regneferdigheter at de vil kunne slite med å fullføre skolegangen.
– Særlig elever med det mest sårbare utgangspunktet henger
etter. Vi må stille tydelige krav, men også ha høye ambisjoner for hver eneste
elev i Osloskolen, sier Remen Midtgarden.
(©NTB)