Lærerne er selve grunnmuren i kunnskapssamfunnet vårt
Debatt: – Ungene våre må lære å lese, skrive og regne. Ellers klarer vi ikke å tette kompetansegapet i arbeidslivet.
Lærerne er selve grunnmuren i kunnskapssamfunnet vårt. Nå slår det sprekker i grunnmuren, og de blir større på Støre-regjeringens vakt. Det er krise!
Kompetente lærere som trives i klasserommet, er motiverte og deltagere i et utviklende profesjonsfellesskap er det aller viktigste. Den fremste rekrutteringsarenaen er jo i klasserommet. Dersom dagens elever ser lærere som trives, som er sjefen i klasserommet, som er kompetente og har inngående kunnskap i fagene de underviser i – ja, da vil elevene tenke at læreryrket er et attraktivt yrke.
Det hviler et tungt ansvar på Støre-regjeringens skuldre, for søkningen til lærerstudiet stuper og regjeringens politikk spriker i alle retninger.
Unge mennesker må se utviklingsmuligheter, det er få 19-åringer som kan se for seg 50 år i et klasserom uten utviklingsmuligheter. Derfor er karriereveier for lærere så viktig, ikke bare for elevenes læring, men også for lærernes utviklingsmuligheter.
Det første Støre-regjeringen gjorde, var å avvikle lærerspesialistordningen. En ordning som sikkert ikke var perfekt, men som motiverte flinke lærere til å forbli i klasserommet. Den endret også arbeidshverdagen til erfarne lærere og bidro til bedre undervisning for elevene, mer læring og bedre resultater. Den bidro til og med til høyere lønn. Det er ikke til å tro at Støre-regjeringen bare avviklet denne ordningen og ikke kommer til å levere noe som helst på sin vakt. Det er fire tapte år for lærerne.
Lærerne har en sammensatt og kompleks oppgave. De skal ikke bare bidra til at ungene våre lærer å lese, skrive og regne, de skal også sørge for at de blir gode borgere som kan delta aktivt i arbeids- og samfunnslivet. Intet mindre. Når vi vet at det er mangel på folk i alle sektorer, og at utfordringene bare vokser, så tydeliggjør det bildet av lærerens viktige rolle ytterligere: Ungene våre må lære å lese, skrive og regne. Ellers klarer vi ikke å tette kompetansegapet i arbeidslivet.
Hvis lærerne skal levere på det samfunnsoppdraget, er det vår oppgave som politikere å legge til rette for det. Det holder ikke å stjele Høyres budskap om at vi vil at «læreren skal være sjefen i klasserommet». Det må konkrete tiltak til.
Det Støre-regjeringen kunne gjort, var å bruke 4 milliarder kroner på kvalitet og innhold i tilbudet til elevene framfor skolebygg. Det kunne ha styrket laget rundt læreren.
Det Støre-regjeringen har gjort, er å bidra til at lærere fortsatt er alene i klasserommet altfor ofte. Det er altfor mange skoler som ikke har tilgang på helsesykepleier, miljøarbeider, spesialpedagog, vernepleier eller andre fagpersoner. Noen skoler har besøk av helsesykepleier noen få timer i uka. Andre har tilgang på team av fagpersoner hele uka.
Det er jo ikke noe rart at det er forskjeller her i landet, både når det gjelder trivsel, læringsresultater og lærerrekruttering. Det er noe vi alle bør tenke på.