
Utdanningsdirektoratet inviterer til dialogmøte om vurdering i kroppsøving
Debatt: Udir vil invitere til et dialogmøte for å diskutere utvikling av et tolkningsfellesskap.
Debatten om vurdering og karaktersetting i kroppsøving ruller videre i Utdanningsnytt. Igjen er Utdanningsdirektoratet utfordret til å utdype og forklare.
Ansatte fra lærerutdanningen ved blant annet USN, Oslo Met og NLA Høgskolen ønsker i et innlegg 8. mai å ta ytterligere skritt mot et felles tolkningsgrunnlag knyttet til vurdering og karaktersetting i kroppsøving. Dette imøteser vi i Utdanningsdirektoratet og vi ønsker å være lydhøre og bidra så langt det er mulig med å klargjøre. At tolkningsfelleskapet skal utvikles gjennom ulike debattinnlegg i media, er likevel neppe løsningen. Som fagdirektorat skal vi gi veiledning og støtte til sektor, men vi tillater oss å minne om at det er rom for skjønn i tolkningen av regelverket. Tematikken er som tidligere nevnt kompleks, noe som gjør det utfordrende med klare og uttømmende svar fra Utdanningsdirektoratet.
Men én ting kan vi svare klart på: Ja, vi mente at kroppsøving er det eneste av fellesfagene hvor innsats er en del av vurderingsgrunnlaget i standpunktvurderingen. Det er riktig at dette også gjelder noen flere fag slik det påpekes av innleggsforfatterne, der det framgår av læreplanen i faget, jf. opplæringsforskriften § 9-1.
Vi ønsker å forstå mer om bakgrunnen for de ulike tolkningene som innleggsforfatterne skisserer i sitt siste innspill. Derfor vil vi invitere til et dialogmøte for å gå grundigere inn denne tematikken samt andre tilliggende temaer. Her vil vi veldig gjerne høre fra enda flere fagpersoner fra UH og faglærere i kroppsøving fra ungdomstrinn og vgo som kan ha nyttige innspill til hvordan utvikle et tolkningsfellesskap. Et slikt dialogmøte vil vi derfor ta initiativ til innen kort tid.