dialog samtale dialogmøte

Utdanningsdirektoratet inviterer til dialogmøte om vurdering i kroppsøving

Debatt: Udir vil invitere til et dialogmøte for å diskutere utvikling av et tolkningsfellesskap.  

Publisert

Debatten om vurdering og karaktersetting i kroppsøving ruller videre i Utdanningsnytt. Igjen er Utdanningsdirektoratet utfordret til å utdype og forklare. 

Ansatte fra lærerutdanningen ved blant annet USN, Oslo Met og NLA Høgskolen ønsker i et innlegg 8. mai å ta ytterligere skritt mot et felles tolkningsgrunnlag knyttet til vurdering og karaktersetting i kroppsøving. Dette imøteser vi i Utdanningsdirektoratet og vi ønsker å være lydhøre og bidra så langt det er mulig med å klargjøre. At tolkningsfelleskapet skal utvikles gjennom ulike debattinnlegg i media, er likevel neppe løsningen. Som fagdirektorat skal vi gi veiledning og støtte til sektor, men vi tillater oss å minne om at det er rom for skjønn i tolkningen av regelverket. Tematikken er som tidligere nevnt kompleks, noe som gjør det utfordrende med klare og uttømmende svar fra Utdanningsdirektoratet. 

Men én ting kan vi svare klart på: Ja, vi mente at kroppsøving er det eneste av fellesfagene hvor innsats er en del av vurderingsgrunnlaget i standpunktvurderingen. Det er riktig at dette også gjelder noen flere fag slik det påpekes av innleggsforfatterne, der det framgår av læreplanen i faget, jf. opplæringsforskriften § 9-1. 

Vi ønsker å forstå mer om bakgrunnen for de ulike tolkningene som innleggsforfatterne skisserer i sitt siste innspill. Derfor vil vi invitere til et dialogmøte for å gå grundigere inn denne tematikken samt andre tilliggende temaer. Her vil vi veldig gjerne høre fra enda flere fagpersoner fra UH og faglærere i kroppsøving fra ungdomstrinn og vgo som kan ha nyttige innspill til hvordan utvikle et tolkningsfellesskap. Et slikt dialogmøte vil vi derfor ta initiativ til innen kort tid.

Powered by Labrador CMS