klatring tau kroppsøving

Skal innsats kun vurderes i kroppsøving?

Debatt: – Dette er ikke i tråd med vår forståelse av relevante styringsdokumenter.

Publisert

I Utdanningsnytt 29.april hevder avdelingsdirektør Hedda Birgitte Huse og seniorrådgiver Reidunn Aarre Matthiessen, begge fra Utdanningsdirektoratet, at kroppsøving er «det eneste faget hvor også innsats er en del av vurderingsgrunnlaget». Dette er ikke i tråd med vår forståelse av de relevante styringsdokumentene.

I opplæringsforskriftens paragraf 9-1, står det at «Innsats kan vere ein del av vurderingsgrunnlaget berre dersom det følgjer av læreplanen i faget». Det står ingenting om at dette kun gjelder kroppsøvingsfaget, heller ikke i merknadene til forskriften.

I læreplanen til valgfaget fysisk aktivitet og helse på ungdomstrinnet finner vi under teksten «Standpunktvurdering» at «Innsatsen til elevene i fysisk aktivitet er en del av kompetansen i faget og er derfor en del av grunnlaget for vurdering.». Under teksten «Underveisvurdering» i samme læreplan kan vi lese at elevene viser og utvikler kompetanse blant annet når de prøver å løse faglige oppgaver etter beste evne uten å gi opp, viser selvstendighet, utfordrer sin egen fysiske kapasitet og samarbeider med andre. Dette er tilnærmet identisk med den innledende ordlyden som definerer innsatsbegrepet i det gjeldende støtteskrivet for vurdering i kroppsøving.

I læreplanen for aktivitetslære finner vi en annen tekst under overskriften «Underveisvurdering», som trekker tankene svært tett mot innsatsbegrepet. Denne lyder: «Videre viser og utvikler elevene kompetanse ved å bidra aktivt, yte sitt beste og reflektere over egne erfaringer i møte med friluftslivsturer, systematisk trening og ulike idretter og aktiviteter». En annen tekst i samme læreplan, som omhandler aktivitetslærefagets relevans og sentrale verdier, forteller oss også at «aktivitet, samarbeid, fair play, innsats og opplevelser sammen med andre er sentralt og bidrar til å gi faget egenverdi.».

Vi har nylig utført en spørreundersøkelse med 49 lærere fra videregående skole som underviser i både kroppsøving og på idrettsfag. Den er ikke publisert ennå, men vi kan røpe at samtlige av lærerne mener innsats er en del av vurderingsgrunnlaget i både aktivitetslære og breddeidrett.

Kanskje handler dette kun om at par-tre ord har falt ut av innlegget fra Huse og Matthiessen. Kan dere ha ment at kroppsøving er det eneste av fellesfagene (eller de gjennomgående fagene) hvor innsats er en del av vurderingsgrunnlaget? Med tanke på at det nærmer seg høysesong for karaktersetting i alle fag, håper vi på en rask og oppklarende kommentar fra Utdanningsdirektoratet i sakens anledning.

 

Powered by Labrador CMS