Oliver, Kaia og William (bak) i Skogfuglen barnehage.

– Det er så viktig å finne lommer av ro hvor barn lærer at det er godt å slappe av

I Skogfuglen barnehage brytes dagene opp med små lommer av ro for å gi både barn og voksne mer overskudd i hverdagen.

Publisert

Skogfuglen barnehage i Oslo begynte med prosjektet «Barn i balanse» allerede i 2009, lenge før mindfulness ble et velbrukt begrep i dagligtalen.

– Det handler om å skape rolige situasjoner hvor barna kan hente seg litt inn, sier styrer Kjersti Øverby Haugen. 

– Barns aktivitetsnivå er høyt, og de trenger noen avbrekk hvor de kan samle seg. 

Daglige hvilestunder på alle avdelinger, kompismassasje og rolige stunder med kunst og musikk er bare noen av aktivitetene som brukes for å skape en balanse mellom aktivitet og ro.

 Soner for rolig lek

Pedagogisk leder Celine J. Hansen-Dahl i Skogfuglen barnehage i Oslo

– Vi er opptatt av å tilrettelegge lekemiljøet for å finne soner for rolig lek. Vi har hatt tilsyn fra bydelen, som blant annet gikk på støynivå, og scoret godt på det. Hver avdeling finner sin rytme og legger inn rolige avbrekk på tidspunkter hvor de ser at barna blir slitne. Vi har holdt på med dette så lenge at det sitter i ryggmargen hos oss, sier hun.

– Fordi dette er basert på lang erfaring og en klar metodikk, har vi det under huden. Vi får ofte kommentarer fra foreldrene på at barna er en harmonisk gruppe. Vi merker at hvis vi voksne er rolige og nærværende, påvirker det også barna, sier Celine J. Hansen-Dahl, som er pedagogisk leder i småbarnsavdelingen Nøtteliten.

 Fredspedagogikk

Barn i balanse er basert på fem søyler, som hver er en vei inn til en harmonisk barnehagehverdag. Stillhet handler om å lytte, puste og være opptatt av nærvær. 

Nære samtaler handler om å lytte oppmerksomt til det barna sier. Langsomhet innebærer langsomme bevegelser i kroppen. Kreativitet handler om å bruke kunst, drama, musikk og spontane øyeblikk til å få ro, mens berøring innebærer avspenning.

Styrer Kjersti Øverby Haugen (t.h.) og kunstpedagog Mirella Flood i Skogfuglen barnehage.

Kunstpedagog i Tårnsvalen barnehager, Mirella Flood, fikk ideen til «Barn i balanse» fra den svenske foreningen «Drømmen om det gode».

– De kaller det fredspedagogikk, og etter et studiebesøk til svenske barnehager ble jeg veldig inspirert. Etter hvert skjønte vi at for å jobbe med mindfulness for barn, må også de voksne finne sin egen balanse. Vi må for eksempel være oppmerksomme på stemmebruk, når vi setter på musikk, og stemningen i overgangssituasjoner, forteller hun.

Flood oversetter mindfulness til oppmerksomt nærvær på norsk.

– Voksne må være bevisste på hvor vi har oppmerksomheten vår – derfor har vi holdt flere kurs i mindfulness for ansatte. I en barnehage er det naturligvis mye aktivitet i løpet av dagen, og vi jobber med å finne balansen mellom det dynamiske og det rolige, sier hun. 

Hver mandag kommer Mirella Flood til Skogfuglen barnehage og har kunststund med noen av barna. Hver fredag får barnehagen besøk av en musikkpedagog.

På småbarnsavdelingen får Henny (t.v.) og Hedda et pusterom i hverdagen gjennom rolig lek med Montessori-materiell.

– Kreativitet er også en vei inn til «Barn i balanse». Det er så viktig å finne slike små lommer av ro hvor barn lærer at det er godt å slappe av. Det er ikke nødvendigvis noe de kjenner selv, men hvis de erfarer det mange nok ganger, tar de det med seg videre, sier hun.

Forebygger mobbing

Mads slapper av mens han blir massert av en venn.

Etter spising er det tid for hvilestund hos Trollungene. Lyset er dempet, og fra høyttalerne strømmer Anne Cath. Vestlys rolige stemme. Halvparten av barna ligger på gulvet, mens resten langsomt ruller en massasjeball rundt på kroppen deres. Kompismassasje er en annen inngang til «Barn i balanse». Femåringene Oliver og Kaia liker godt massasjestundene.

– Det er veldig deilig når Kaia masserer meg. Det kan være ganske kjedelig å bare ligge på gulvet, men jeg synes det er gøy å få massasje, eller når jeg masserer de andre, sier Oliver.

– Jeg liker også veldig godt å lage kunst med Mirella. En gang laget vi brett-ut-monstre, og det var kjempegøy, tilføyer Kaia.

– Jeg blir rolig i hodet mitt når jeg maler bilder, for da konsentrerer jeg meg, sier Oliver.

Professor i fysiologi Kerstin Uvnas Moberg ved Karolinska institutet i Stockholm har forsket på effektene av oksytocin, som gjerne omtales som nærhetens hormon. Ved berøring som massasje frigjøres oksytocin i blodet, samtidig som nivået av stresshormonet kortisol synker.

– Den du masserer, slår du ikke. Kompismassasje fører til færre konflikter og virker forebyggende på mobbing, forteller Mirella Flood.

Gunnar (t.v.), Mads og Thilde i dyp konsentrasjon over malesakene. Dagens oppgave er å blande farger og trykke penslene på papiret for å skape myke overganger.

Slik kan du få til ro i hverdagen

Skap lommer med ro i løpet av dagen.

Innfør ett minutts stillhet før dere spiser, for å skape ro rundt matbordet.

Vær opptatt av å skape rolige overgangssituasjoner, som når barna skal ut eller spise. Sang er en god måte å samle oppmerksomheten på i overganger, som «Klepå-sangen» og «Vaske hender-sangen».

Ha hvilestunder på faste tidspunkt også for større barn, gjerne med kompismassasje. Skap en stemning av ro i rommet før barna kommer inn, med rolig musikk, eventyr og dempet lys.

Ta med yogamatter ut i barnehagen og på tur, og la barna ta pauser hvor de ligger på mattene og ser opp på trær og skyer.

Ro ned med bøker, rolig lek eller fruktstund på slutten av dagen.

Kilde: Boka Barn i balanse av Anne Sælebakke