Ungdomsskole
Korridor
Klasserom
Elev
åttende klasse
Niende klasse
tiende klasse
trapp

Skolen skal løfte – ikke skyve vekk

Debatt: – Skolen må være romslig nok til å ta imot alle, ikke bare de som passer inn i et smalt idealbilde.

Publisert Sist oppdatert

Sylvi Listhaug vil kaste ut «problemelever» med tvang. Det er brutalt, gammeldags og helt feil vei å gå. I stedet for å bygge et inkluderende skolesystem som favner alle barn, legger FrP opp til å skyve vekk dem som sliter mest. Det er ikke styrking av skolen. Det er segregering forkledd som reform.

Skolenes landsforbund sier tydelig ifra: Dette er et farlig verdivalg. Fellesskolen er ikke problemet. Den er løsningen.

I åtte år satt FrP i regjering. Da hadde de muligheten til å gjøre noe for elevene, for lærerne og for skolen. Det de etterlot seg, var en skole preget av målstyring, rapportering og manglende støtte til elever med sammensatte behov. Nå som de ikke lenger har ansvaret, kommer forslagene om spesialskoler og tvangsflytting. Men det er ikke nytt. Det er et ekko av en tid da ekskludering var normalen.

Vi trenger ikke mer sortering, nivådeling og segregering. Vi trenger en praktisk skole, alternative opplæringsarenaer og mer fellesskap.

FrP forsøker å skape et inntrykk av at de er det eneste partiet som vil at læreren skal være sjefen i klasserommet. Det er et snodig standpunkt, for det finnes ingen partier som mener det motsatte. Alle ønsker en skole med trygge og tydelige lærere. Men for å få til det, trenger vi politikere som snakker læreren og skolen opp, ikke ned. Og vi trenger politikere som prioriterer hele laget rundt eleven. Med flere yrkesgrupper inn i skolen – miljøarbeidere, spesialpedagoger, helsesykepleiere – får lærerne den tiden og støtten de trenger for å være den klasselederen barna våre trenger hver dag.

Regjeringen med Arbeiderpartiet i spissen, og støtte fra de rødgrønne, har begynt en nødvendig snuoperasjon. Mer praktisk skole, flere voksne i klasserommene, tettere samarbeid med lokalt næringsliv og fleksible opplæringsarenaer. Dette er tiltak som virker. Ikke fordi de skyver elever bort, men fordi de bygger dem opp.

Listhaugs politikk vil føre til utenforskap. Vi vil ha tilhørighet. For det er i fellesskapet vi lærer å være mennesker, ikke på spesialskoler bak lukkede dører.

Å fjerne elever med utfordringer løser ingenting. Det skaper bare større avstand, mer utenforskap og i verste fall grobunn for polarisering senere i livet. En skole som løfter alle, må være romslig nok til å ta imot alle. Ikke bare de som passer inn i et smalt idealbilde.

Det siste vi trenger er Sylvi Listhaugs skole hvor sortering og nivådeling står i fokus.