Lærerne har ikke kapasitet til å følge opp elevene – ansetter 100 lærerstudenter
Lærerstudenter ved OsloMet får deltidsjobb i Osloskolen for å styrke elevenes ferdigheter.
Til Dagsavisen forteller Oslos skolebyråd, Julie Remen Midtgarden, at hun vil gi 100 lærerstudenter deltidsjobb i skoler rundt om i Oslo. Hensikten er styrke elevenes ferdigheter i regning, skriving og lesing.
Lærerne ved skolene har ikke nok kapasitet til å følge opp alle elevene, noe som resulterer i at stadig flere faller bakpå i undervisningen.
– Vi ser dessverre at stadig flere elever blir hengende etter i lesing, skriving og regning. Når de kommer på ungdomsskolen og videregående er ferdighetene så svake at de ikke greier å følge den ordinære undervisningen. Dette gjelder ikke bare norsk og matematikk, men alle fag. Dette er vi nødt til å gjøre noe med, sier Julie Remen Midtgarden til Dagsavisen.
Midtgarden mener denne ordningen vil være en god løsning. Lærerne vil få mer assistanse slik at det er lettere å følge opp hver enkelt elev. I tillegg vil studentene få verdifull erfaring.
Tiltaket skal gjelde for 5. til 10. trinn. Skolene er i dag pålagt å gi intensivopplæring til elever som står i fare for å miste verdifull progresjon i ferdighetene nevnt ovenfor, ifølge Opplæringsloven (paragraf 11-3). Men byråden ser at behovet for slik opplæring også trengs for elever på 5. til 10. trinn.
– Vi ser at altfor mange elever sliter med disse helt grunnleggende ferdighetene oppover i barneskolen. Tanken er at tidlig innsats skal forhindre at problemene vokser seg enda større og skaper store problemer senere i skoleløpet, forklarer Midtgarden.
16 millioner kroner
I dag legger kommunen fram det nye budsjettforslaget for 2026. Forslaget inneholder 16 millioner kroner, som er avsatt for å sikre 100 lærerstudenter deltidsjobb ved siden av utdanningen sin.
Budsjettet og den nye ordningen skal forhindre at enda større ressurser må tas i bruk.
– Målet med dette er at vi snur den negative utviklingen hos flere av elevene, før problemene blir så store og omfattende at det er behov for å sette inn spesialpedagogiske ekstraressurser, sier byråden.