Lærerne har ikke kapasitet til å følge opp elevene – ansetter 100 lærerstudenter

Lærerstudenter ved OsloMet får deltidsjobb i Osloskolen for å styrke elevenes ferdigheter.

Publisert Sist oppdatert

Til Dagsavisen forteller Oslos skolebyråd, Julie Remen Midtgarden, at hun vil gi 100 lærerstudenter deltidsjobb i skoler rundt om i Oslo. Hensikten er styrke elevenes ferdigheter i regning, skriving og lesing. 

Lærerne ved skolene har ikke nok kapasitet til å følge opp alle elevene, noe som resulterer i at stadig flere faller bakpå i undervisningen.  

– Vi ser dessverre at stadig flere elever blir hengende etter i lesing, skriving og regning. Når de kommer på ungdomsskolen og videregående er ferdighetene så svake at de ikke greier å følge den ordinære undervisningen. Dette gjelder ikke bare norsk og matematikk, men alle fag. Dette er vi nødt til å gjøre noe med, sier Julie Remen Midtgarden til Dagsavisen.

Byråd for Utdanning Julie Remen Midtgarden

Midtgarden mener denne ordningen vil være en god løsning. Lærerne vil få mer assistanse slik at det er lettere å følge opp hver enkelt elev. I tillegg vil studentene få verdifull erfaring. 

Tiltaket skal gjelde for 5. til 10. trinn. Skolene er i dag pålagt å gi intensivopplæring til elever som står i fare for å miste verdifull progresjon i ferdighetene nevnt ovenfor, ifølge Opplæringsloven (paragraf 11-3). Men byråden ser at behovet for slik opplæring også trengs for elever på 5. til 10. trinn. 

– Vi ser at altfor mange elever sliter med disse helt grunnleggende ferdighetene oppover i barneskolen. Tanken er at tidlig innsats skal forhindre at problemene vokser seg enda større og skaper store problemer senere i skoleløpet, forklarer Midtgarden.

16 millioner kroner

I dag legger kommunen fram det nye budsjettforslaget for 2026. Forslaget inneholder 16 millioner kroner, som er avsatt for å sikre 100 lærerstudenter deltidsjobb ved siden av utdanningen sin. 

Budsjettet og den nye ordningen skal forhindre at enda større ressurser må tas i bruk.

– Målet med dette er at vi snur den negative utviklingen hos flere av elevene, før problemene blir så store og omfattende at det er behov for å sette inn spesialpedagogiske ekstraressurser, sier byråden.