Over halvparten av kommunene sliter med å få tak i barnehagelærere
Mens 1 av 3 melder om betydelige utfordringer med å få tak i lærere.
56 prosent av kommunedirektørene oppgir at det er vanskelig å få tak i barnehagelærere. Det er et stort hopp fra 2023, da 43 prosent svarte det samme. Det viser kommunesektorens arbeidsgivermonitor for 2025, hvor det er gjennomført en spørreundersøkelse med svar fra nær halvparten av kommunedirektørene.
Når det gjelder rekruttering av lærere til grunnskolen er situasjonen nokså uendret de siste to årene. Hver tredje kommune oppgir at det er ganske eller meget utfordrende å få tak i lærere.
I fylkeskommunene rapporterer over 60 prosent at det er vanskelig å få tak i yrkesfaglærere.
– Store utfordringer
Ifølge kommuneorganisasjonen KS er det store bildet at det er små endringer i undersøkelsen siden forrige måling i 2023. Arbeidslivsdirektør i KS, Tor Arne Gangsø, sier i en pressemelding at det fortsatt er store utfordringer innen flere områder.
– Særlig sliter sektoren med et gjenstridig høyt sykefravær og med rekruttering av fagpersonell, sier Gangsø.
Kommunene har fortsatt størst problemer med å få tak i helsepersonell, som sykepleiere og leger. 81 prosent svarer at det er meget eller ganske utfordrende å rekruttere sykepleiere. Det er allikevel færre enn i 2023, da andelen var 93 prosent. Et lignende fall ser man også for rekruttering av leger.
– Arbeidsgivermonitoren gir ingen analyse av eller forklaring på dette, men det kan hende vi nå ser positive effekter av årevis med omstillingsinnsats blant kommunene for bedre og mer effektiv bruk av helsepersonell, sier Gangsø.
Barnehager med høyest fravær
Høyt sykefravær er også en stor utfordring i kommunesektoren. Ifølge rapporten var legemeldt fravær i kommunene på 8,1 prosent i 4. kvartal 2024. På toppen av sykefraværsstatistikken troner barnehagene. Ifølge rapporten var det legemeldte fraværet i barnehagene 26 prosent høyere enn gjennomsnittlig legemeldt fravær i kommunene.
Til sammenlikning ligger det samlede legemeldte sykefraværet for hele arbeidslivet på 5,8 prosent.
Gangsø påpeker at kommunesektoren ikke er alene om å ha et altfor høyt sykefravær, men legger til:
– Med vårt enorme ansvarsområde og betydning for innbyggernes dagligliv, er det på et kritisk høyt nivå, sier han.
Andelen heltidsansatte i kommunene kryper på sin side langsomt oppover. I alt er andelen nå over 60 prosent av de ansatte i kommunene, mot knappe 50 prosent for ti år siden.
Flere nedslående undersøkelser
De siste årene har det blitt færre barnehager som oppfyller pedagognormen. 65 prosent av barnehagene oppfylte normen i 2024, mens andelen i 2021 var over 70 prosent. I en rekke storkommuner er det under en tredjedel av barnehagene som har nok barnehagelærere til å oppfylle lovkravet.
I en undersøkelse som nylig ble gjennomført blant over tusen barnehagestyrere, kom det fram at lav bemanning går utover planlagte aktiviteter og oppfølging av barn.
– Vi barnehagestyrere er blitt vant til at barnehagehverdagene er en evig unntakstilstand. Det å ikke kunne planlegge og gjennomføre et tilfredsstillende pedagogisk tilbud er en normalsituasjon for oss, sa Palma Kleppe, styrer i Frognerkilen barnehage i Oslo, da tallene ble kjent.
3 av 10 styrere svarte i undersøkelsen at bemanningssituasjonen gjør at de i liten grad kan planlegge og gjennomføre et godt pedagogisk tilbud.
Tidligere i år viste tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at nesten 1 av 3 barnehagelærere ikke jobber i barnehage sju år etter endt utdannelse.
– Når så mange barnehagelærere faller fra i yrket så tidlig, kommer vi til å stå i en veldig vanskelig situasjon om kort tid, sa Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, da han kommenterte SSB-tallene.
Undersøkelsen Spørsmål til Barnehage-Norge har tidligere vist at både styrere og barnehageeiere var enige om at det særlig var to ting som hadde effekt for å beholde barnehagelærere i jobben: tilstrekkelig bemanning og lønn.
– Å få flere barnehagelærere til å stå i jobben handler om å gjøre yrket attraktivt. Det aller viktigste er å sørge for en bemanning som gjør at barnehagelærerne føler de får tid til å gjøre en god jobb, sa Røsvoll til Utdanningsnytt i april i år.