Jeg ser flere muligheter for pedagogisk arbeid også under måltidene, sier pedagogisk leder Mari Øxnevad Kalvehagen. .

– Utdanningen har gjort meg bevisst på hvilken enorm betydning barnehagens mat og måltider kan ha for barna

Debatt: Nå tenker jeg gjennom alt fra størrelsen på smaksprøver til barns plassering rundt bordet.

Publisert Sist oppdatert

Fordypningen «mat og måltid» på barnehagelærerstudiet gjorde meg bevisst på hvilken enorm betydning barnehagens mat og måltider kan ha. Jeg er veldig opptatt av kampen mot matsvinn og har tidligere tenkt at det viktigste er å lære barna å spise opp. Nå introduserer jeg heller barn for ny mat i bitte små, helt overkommelige smaksprøver.

Det kan bidra til at barna lærer seg å like sunn og variert mat. Om noe mat da må kastes fordi barna ikke liker det første gang de smaker det, ser jeg nå på den langsiktige gevinsten både for barnets helse og for miljøet.

LES OGSÅ: Studentene lærer for lite om mat og måltidet i utdanningen.

Noe av det fantastiske med barn i 3- til 4-års- alderen, er at de har funnet ut at «jeg er meg og kan faktisk bestemme over meg selv!». Det byr selvsagt på utfordringer når det kommer til det å prøve ny mat. For noen handler det ikke om at de ikke liker maten, men heller at de ser en mulighet til å bestemme hva de vil spise. Vi plasserer derfor barna strategisk.

Har vi et barn som ofte hevder det ikke liker eller ikke vil smake, setter vi det ved siden av en som er nysgjerrig og ofte vil prøve ny mat. Vi voksne spiser samme mat som barna, og beskriver maten mens vi spiser. Vi sier ikke bare «det var godt», men forteller om våre egne opplevelser: «Oi, det smakte søtt!» Det kan pirre barnas nysgjerrighet og føre til at de smaker likevel.

Bordplassering og smaksprøver

Fordypningen har gjort meg bevisst på hvilken særskilt posisjon barnehagen har når det gjelder å kunne påvirke barns matpreferanser og vaner i en positiv, sunn retning.

Jeg tror fordypningen har forandret min oppfatning av hvordan barnehagens arbeid med mat og måltid kan foregå. Jeg ser flere muligheter for pedagogisk arbeid under måltidene, som gode samtaler, fellesopplevelser og danning. Tidligere har jeg tenkt at det viktigste er at alle barna får i seg mat. Jeg ser også verdien av å ha god tid til å spise, at barna prøver seg frem, søler litt og klarer mye selv. Nå er jeg mer bevisst på de valgene jeg gjør.

Jeg tenker gjennom alt fra størrelsen på smaksprøver til plasseringen rundt bordet, alt med det mål for øye at jeg ønsker å skape en positiv måltidssituasjon. Det tror jeg ikke jeg hadde vært så bevisst på, hadde det ikke vært for fordypningen jeg tok i mat og måltidet under utdanningen.

Powered by Labrador CMS