Ton er barnehagens egen kokk

Han serverer barna tre måltider om dagen i en egen spisesal. Det gir de ansatte mer tid med barna og utjevner forskjeller.

Publisert Sist oppdatert

Espira Grefsen stasjon barnehage i Oslo er en fullkostbarnehage. Det betyr at barna får alle måltidene i barnehagen, og de ansatte slipper å bruke tid på bestillinger, vareleveranser, matlaging, oppvask og rydding. Alt dette ordner kokken Worachat Jarodram, også kalt Ton, mens resten av personalet er sammen med barna.

– Med en egen kokk i barnehagen utjevnes forskjellene blant barna, sier pedagogisk medarbeider Anna Martinsen.

Når barna har med seg matpakker, kan noen matbokser være spennende med middagsrester, frukt og grønt, mens andre barn kan komme med loff og sjokoladepålegg, ifølge Anna. Av og til blir matpakken også glemt hjemme.

– Når barna spiser det samme, får de en felles preferanse for maten, og sosiale forskjeller utjevnes, sier barnehagelærer Erland Karlsen.

En norsk doktorgradundersøkelse viser at mange av de ansatte i barnehagene ikke har nok kunnskap om hva kosthold betyr for barnas fysiske og psykiske helse. I studien «Mat – og måltidspraksisen i et utvalg norske barnehager» svarer 36 prosent av lederne i barnehagene at de i liten eller svært liten grad har fått opplæring om kostholdets betydning for fysisk og psykisk helse. Blant de øvrige ansatte var tallet 40 prosent.

I Grefsen stasjon barnehage slipper imidlertid de ansatte å skulle ta valgene eller jobben på kjøkkenet. De spiser derimot sammen med barna og får tid til samtaler og gode opplevelser rundt måltidet. De kan også ha en lengre samlingsstund, fordi de ikke trenger forberede maten selv. Personalet spiser den samme gode maten, mot kantinetrekk på lønnen.

Caelys Plaissy (2) (f.v.), Mason Hollup (3), Leo Zagorcic-Daniels (3), pedagogisk medarbeider Anna Martinsen og Mathilde Vatnøy (3) nyter laks til lunsj.

– Det gir oss en unik mulighet til å bidra til gode opplevelser rundt matbordet. Det at vi vasker hender, forlater avdelingen og går inn i spisesalen, gjør måltidene til egne aktiviteter som både små og store setter pris på, mener Anna.

– Vi henter inn profesjonelle fagpersoner på alle andre områder som dreier seg om barna, for eksempel støttepedagoger og fysioterapeuter. Det burde ikke være annerledes med maten. Måltidene våre fremmer helse, fordi sunn og næringsrik mat er viktig for barns utvikling, trivsel og læring.

Les også: Slik får du barna til å smake ny mat

Espira Grefsen stasjon barnehage

Den ligger i bydel Sagene i Oslo.

Den har 152 barn fra 1–6 år og 40 ansatte.

Den ble startet i 2016 og er inspirert av Montessori- og Reggio Emilia-pedagogikken.

Egne spisesaler

Personalet spiser sammen med barna i egne spisesaler. Spisesalen for de minste under tre år har plass til 56 barn, mens spisesalen for barn over tre år har 96 plasser. De minste spiser ved runde bord med plass til sju. Personalet kan trille rundt på en krakk for å hjelpe dem.

– Sammen med barna smaker vi på alt for å finne ut av hva de ulike ingrediensene er, hva de heter, og hvor de kommer fra, forteller Anna.

Men barna lærer ikke bare om maten de spiser. De forsyner seg selv og må prøve seg frem med hvor stor porsjon de vil ha. De utvikler motorikken ved å helle vann fra muggen og opp i sitt eget glass og sende muggen videre, og de bruker vanlig bestikk. De får språktrening gjennom samtalene rundt bordet. De lærer å spørre om hjelp og får trent på sosial kompetanse. Barna venter til alle rundt bordet er ferdige med å spise, før de takker for maten og rydder etter seg. Barna spiser med kniv og gaffel fra de er to år.

Prøver ulike smaker

Styrer Tone Mila forteller at barnehagen ble bygget med tanke på storkjøkkendrift, med fullverdig kjøkken, stort kjølelager og tørrvarelager, spisesaler og kokk i hundre prosent stilling. Foreldrene betaler 600 kroner i måned for tre måltider om dagen.

Styrer Tone Mila.

– Kokken sørger for at barna får variert og næringsrik mat. Han vet hvordan han skal tilberede mat som barna ønsker å smake på, selv om retten kan inneholde ingredienser barna ikke kjenner, sier styreren.

– Skulle personalet stått for maten, ville det vært opp til den enkeltes smak og kunnskap hvor bra maten ville vært, påpeker hun.

Vil ikke tilbake til restauranten

Kokken Ton jobbet tidligere i Plah thairestaurant i Oslo. Det hender han savner fagmiljøet i sin gamle jobb, men han vil ikke tilbake.

– Jeg trives med den selvstendige jobben jeg har som kokk i barnehagen, og ikke minst det å være så mye sammen med barna. Det er travle dager her også, men ikke det stresset jeg opplevde i restaurant- bransjen. Her har jeg selv ansvaret for menyen og sørger for at barna får fullverdig kost med proteiner, vitaminer, karbohydrater og ulike smaker. Det er viktig at barna får prøve noe nytt.

Dette står på menyen

Frokost: Havregrøt med frukt og rosiner eller korn med yoghurt og melk

Lunsj: Varm mat, som søtsuppe, vegetar-wok med ris, laks med byggryn-salat, kjøttboller i brun saus med poteter og grønnsaker eller fiskegrateng med gulrot

Ettermiddag: Brødmat og frukt

Ton forteller smilende at han opplever et godt arbeidsmiljø og synes det er inspirerende å se hvor ivrige barna er på kjøkkenet. De lærer blant annet å bruke kniv når de kutter grønnsaker. Førskolebarna har fast turnus på kjøkkenet, men de yngre får også slippe til.

– Jeg synes det er gøy å lage mat, sier Mason Hollup (3) mens han konsentrerer seg om å skjære paprika.

– Det synes jeg også. Ton lager kjempegod mat, og jeg liker veldig godt å røre i kjelene, legger Leo Zagorcic-Daniels (3) til.

Styrer Tone forteller at målet for mat og måltider i Espira er at alle måltider serveres i barnehagen. Barna får også tilbud om frukt, grønnsaker og bær til alle måltider. De ansatte skal være opptatt av å ha god stemning, snakke med barna og være nysgjerrige på maten og de ulike smakene sammen med barna.

Mason Hollup og Leo Zagorcic-Daniels er godt fornøyd med serveringen.

Kokkens utfordringer

Kokken forteller at han prøver seg frem, spesielt med ulike grønnsaker, for eksempel squash og paprika. Ton opplever at de fleste barna liker det aller meste, men at noen trenger lengre tid for å bli vant til fremmede smaker. Han mener det er viktig at maten ser innbydende ut, slik at barna har lyst til å smake.

– Det mest utfordrende er å ta hensyn til barn med ulike allergier, eller barn som har vansker med mat på andre måter. Med godt samarbeid med personalet og foreldrene løser vi det, sier Ton.

– Alle barna skal få tilbud om god og næringsrik mat, selv om ikke alle ikke kan spise alt, påpeker kokken.

Powered by Labrador CMS