– Det er ikke alltid at de ytre kjennetegnene på trivsel stemmer med barnets opplevelse av å ha det godt
Trivsel er noe vi mennesker opplever innenfra. Likevel blir barns trivsel i barnehagen ofte vurdert fra utsiden, viser ny doktorgrad.
1. Hva skriver du doktorgrad om?
– Jeg undersøker barnehagelæreres vurdering av barns trivsel i barnehagen. Rammeplanen sier at alle barns trivsel skal observeres og vurderes fortløpende. Barnas trivsel er en viktig del av barnehagens kvalitet, og barns erfaringer og synspunkter skal være en del av vurderingsgrunnlaget. Jeg utforsker hvilken forståelse og hvilke erfaringer barnehagelærere har, når det gjelder dette oppdraget.
2. Hva har du funnet ut?
– Jeg har funnet ut at trivsel er et mer komplekst og mangesidig begrep enn vi først tenker oss. Jeg har jobbet i barnehagefeltet i over 30 år, men kan ikke huske å ha diskutert selve begrepet trivsel med noen. Trivsel handler selvsagt om å ha det godt, men det handler om mye mer og har flere nyanser. Trivsel er noe vi mennesker opplever innenfra. Likevel vurderes ofte barns trivsel utenfra – av voksne. Noen barnehagelærere vurderer barnas trivsel ved å observere barna, andre har samtaler med dem. Det gjør de både systematisk og usystematisk.
3. Hva tror du din forskning vil bety for barnehagene i Norge?
– Jeg håper arbeidet vil føre til at både trivsels- og vurderingsbegrepet blir løftet frem og snakket mer om. Jeg håper også at arbeidet vil bidra til å synliggjøre den viktige fagkompetansen som barnehagelærere har og bruker i barnehagehverdagen.
4. Hva overrasket deg mest i forskningen?
– Jeg ble overrasket over at trivselsbegrepet rommer så mye forskjellig. Det kan være det positive vi vanligvis forbinder med å ha det godt i livet. Samtidig fant jeg at begrepet rommer en kompleksitet vi nok snakker mindre om. Det kan være at trivsel ikke alltid synes. Vi kan observere barn som ser glade ut, eller barn som er i lek med andre, og anta at de trives. Men det er ikke alltid at de ytre kjennetegnene på trivsel stemmer overens med barnets indre opplevelse av å ha det godt.
Derfor er denne doktorgraden viktig
– Forskningen vil bidra med nyansert kunnskap om barnehagelæreres forståelse for – og vurdering av – barns trivsel. Avhandlingen vil gjøre kompetansen i profesjonen mer synlig, både når det gjelder å vurdere og å fremme barns trivsel i barnehagen. Doktorgraden er tilknyttet forskningsprosjektet KUMBA, der de videreutvikler kvalitetsutviklingssystemet EQUAL for bruk i norske barnehager. Pia bidrar med unik forskning i utviklingen av et av verktøyene, Trivselsmonitoren, og barnehagelærernes erfaringer med å bruke det, sier Kristine Warhuus Smeby, førsteamanuensis ved Institutt for real-, natur- og samfunnsfag ved DMMH