Tidlig innsats kan forandre liv
Debatt: Å oppdage tidlig behov for spesialpedagogisk støtte, kan bety alt. Det handler om å oppdage, gjenkjenne og tilrettelegge. Utfordringene er ofte tiltak som treffer.
Hver dag er våre rådgivere rundt i landets kommuner og bistår med råd og veiledning i norske barnehager. Vi erfarer at det gjøres mye godt arbeid med å oppdage ulike utfordringer tidlig.
Mangel på kompetanse er ikke nødvendigvis lenger det største problemet. Utfordringene kommer oftest når det skal settes inn tiltak.Mange generelle tiltak fungerer godt for de fleste, men i noen tilfeller trengs mer spesifikke, spissede tiltak. Vi erfarer ofte at små justeringer kan ha stor innvirkning på effekten for barnet.
Barnehagen i en unik posisjon
Begrepet tidlig innsats har stått sentralt i det utdanningspolitiske ordskiftet de siste 10–15 årene og får stadig større oppmerksomhet og plass som pedagogisk prinsipp.
For det enkelte barnet kan tidlig innsats være avgjørende for trivsel, læring og utvikling. Det gjelder både i et her og nå-perspektiv og med tanke på framtidsmuligheter. En slik innsats kan også være viktig for hele barnehagefellesskapet. Det kan redusere konflikter og forebygge mobbing og utenforskap. Vi må ikke bare ha et observerende blikk på det enkelte barnet, men også på det fellesskapet barnet inngår i.
Barnehagen er en sentral arena for forebygging, læring og inkludering. Her tilbringer barn store deler av dagen, og barnehagelærere er godt trent i å observere og vurdere barns utvikling.
Samtidig kan enkelte utfordringer som barnehagene sjelden møter, være krevende å forstå. Mange blir usikre på om barnets utfordringer er midlertidige eller tegn på noe mer varig. Er eksempelvis språk og talevansker hos barnet normale eller et tegn på noe som bør undersøkes nærmere? Grensen mellom forsinkelse og mer varige forstyrrelser er ikke alltid tydelig, og det kan føre til at nødvendige tiltak blir utsatt. Det er fare for å innta en vente og se-holdning i stedet for å påkalle den kompetansen som finnes i støttesystemet rundt.
Hva vet vi virker?
Dette vet vi er de viktigste faktorene for å lykkes:
Samarbeid og kompetanseheving: Samarbeid mellom barnehage, PP-tjeneste og Statped styrker det lokale laget rundt barnet og bidrar til at tiltakene er målrettede og effektive. Det er viktig at de ansatte rundt barnet lærer hva de skal se etter, slik at de blir i bedre stand til å oppdage og gjenkjenne. Da blir også tiltakene mer effektive. Eksempelvis vil et samarbeid rundt et barn med syn eller hørselsvansker gjøre laget rundt barnet bedre i stand til å kunne forstå og tilrettelegge på en måte som både er effektive og inkluderende.
Foreldresamarbeid: Et godt samarbeid med foreldre er avgjørende for å lykkes med tidlig innsats. Åpen dialog og involvering av foreldre i tiltakene bidrar til bedre forståelse og støtte for barnet, barnehagen og foreldrenes behov. Vi erfarer hver dag at der foreldre har mulighet til å medvirke til hvordan barnehagehverdagen utformes, blir kvaliteten bedre.
Kvaliteten på det pedagogiske tilbudet: Tidlig innsats handler ikke bare om enkeltbarn med særskilte behov. Det handler også om kvaliteten på det allmennpedagogiske tilbudet. Det innebærer gode relasjoner, høy voksentetthet, og en inkluderende praksis som ser hvert barn som del av et fellesskap.
Samarbeid i overgangen til skole: Å ha en inkluderende praksis og legge til rette for lekbasert læring i overgangen til skole, kan støtte barns utvikling og læring. Dette er spesielt viktig for barn som trenger mer tid til modning og tilpasning. Samarbeid mellom barnehage og skole i denne overgangen, har stor betydning. Vi erfarer at kvaliteten på skolestarten ofte blir langt bedre når barnehage og skole starter samarbeidet tidlig, tar med foreldre, søker råd og er systematisk i erfaringsoverføringen.
Hva kan Statped bidra med?
Vår oppgave er å støtte kommunene og det lokale laget rundt barnet med spesialpedagogisk spisskompetanse. Når barnehager og PP-tjeneste kobler på Statped tidlig, får de tilgang til både veiledning og verktøy som kan gjøre en reell forskjell. Der vi får til godt samarbeid ser vi at Statped og kommunene utfyller og kompletterer hverandre.
Resultatet blir bedre oppfølging. Det handler ikke om å ta over, men om å styrke det lokale arbeidet. Mange tiltak som faktisk virker, forblir uprøvd fordi det mangler kompetanse, tid eller trygghet i gjennomføringen.
Det finnes ikke én modell
Det finnes ikke én modell for tidlig innsats. Det finnes barn, familier og barnehager med ulike behov. Det viktigste er at vi ikke venter, og at vi har en helhetlig tilnærming der vi ser både det enkelte barnet og miljøet rundt.
Når vi handler tidlig og setter inn riktige tiltak, kan vi utgjøre en forskjell som varer livet ut. For de barna det gjelder, er tidlig innsats ikke bare et ideal eller prinsipp. Det er livsavgjørende.