Osloskolen satser på lesing men kutter i hjelpen til dem som trenger det mest
Debatt: Dette fører til at elever blir stående uten logopedtilbud i lengre perioder - uten faglig begrunnelse.
Byråden for utdanning i Oslo varslet i Dagsavisen 07.10.2025 økt satsing på lesing og skriving i Osloskolen. Samtidig bygger Utdanningsetaten i realiteten ned de viktigste støttetjenestene for elever med høy risiko for lese- og skrivevansker: barn med språk- og språklydforstyrrelser. Også andre sårbare grupper rammes når logopedtilbudet i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) nå endres, slik Utdanningsnytt omtalte 14.10.2025.
Endringene i logopedtilbudet er resultat av en presset budsjettsituasjon, hvor langtidsfravær ikke lenger dekkes opp av vikarer. For å bøte på det økte arbeidspresset har man innført et system med puljer, hvor en tredjedel av barneskolene står uten logoped hvert semester.
Dette fører til økt risiko for at vansker oppdages senere, at logopedoppfølging kommer i gang for sent, og at elever blir stående uten logopedtilbud i lengre perioder – uten faglig begrunnelse.
Skolene mister en viktig støttespiller i laget rundt eleven, og konsekvensene av endringene er ikke godt utredet. Norsk logopedforbund (NLF) deler Utdanningsforbundets bekymring for økte forskjeller i tilbudet til elever med behov for logopedisk oppfølging. Dette vil ramme de mest sårbare elevene hardest. Når det kommunale tilbudet kuttes, vil det være foresattes evne til å navigere i et komplisert regelverk og oppstykket tjenestetilbud, som avgjør hvilke elever som mottar hjelp med offentlig støtte og hvem som blir stående uten logopedhjelp.
NLF mottar meldinger om økt antall henvendelser til private næringsdrivende logopeder i Oslo-området. Kapasiteten er imidlertid ikke tilstrekkelig til å møte det økende behovet i kjølvannet av at flere skoler står uten logoped. Etterspørselen vil trolig øke ytterligere når nye skoler skal stå uten logoped neste semester. Resultatet er at tilgangen til logopedhjelp blir vilkårlig, stikk i strid med Oslo kommunes føringer om likeverdige tjenester til innbyggerne.
Antallet henvendelser til de logopediske seksjonene i PPT har ligget stabilt over lang tid. Erfaring tilsier at kutt i tilbud fører til lavere etterspørsel, ikke fordi behovet er mindre, men fordi brukerne etter hvert gir opp. NLF frykter at dette vil føre til en underrapportering av det faktiske behovet i elevmassen, og at dette igjen brukes som argument for ytterligere nedskjæringer i framtiden.
Tidlig innsats er avgjørende for våre elevgrupper, noe Katrine Kvisgaards innlegg i Dagsavisen 03.10.2025 understreker med all tydelighet. Ved at logopeder fra PPT er fast tilknyttet samtlige Osloskoler gjennom hele skoleåret, sikres likeverdig støtte og oppfølging til rett tid, integrert i elevenes hverdag. Dette er et konkret eksempel på hvordan tjenester kan organiseres helhetlig og som en del av skolens samlede støtteapparat, ikke kun som enkeltstående tiltak.
Å kutte i de mest målrettede og forebyggende tiltakene for elever med behov for logopedisk utredning og oppfølging, er ikke forenlig med en reell satsing på lesing og skriving. Skal Osloskolen lykkes med tidlig innsats og inkludering, kan ikke støttetjenestene svekkes. Her må man lytte til logopedene og andre fagpersoner og sikre at logopedtilbudet i PPT forblir tilgjengelig og til stede der barna er: på skolen.