Elever får ikke lenger fast logoped på sin barneskole i Oslo.

Slutt på faste logopeder i barneskolene i Oslo

Elever som har hatt fast tilbud om logoped på sin skole, får nå bare logoped i avgrensede perioder. Utdanningsforbundet Oslo reagerer sterkt på endringen.

Publisert Sist oppdatert

Saken er oppdatert 16.20 med svar fra Utdanningsetaten i Oslo. Se nederst.

I september bestemte Oslo kommune at elever i barneskolen kun vil få tilbud om logoped i avgrensede perioder. Oppfølging av logoped skal baseres på skoletilhørighet.

Forslaget går ut på at alle barneskoler i Oslo deles inn i tre puljer, hvor skolene får ett års sammenhengende logopedtilbud før det blir pause i et halvt år.

– Tilbud om logoped som er fast tilknyttet skolen er viktig for elevers språkutvikling. Vi reagerer på at kommunen går fra en ordning med fast logoped, til å innføre en ordning med såkalt puljering. Det medfører et klart svekket tilbud til elevene, sier Marianne Lange Krogh, fylkesleder i Utdanningsforbundet Oslo.

Det var på et drøftingsmøte med de tillitsvalgte i midten av september at det ble informert om at tilbudet om logopediske tjenester allerede er besluttet omorganisert. Begrunnelsen er at Oslo kommune ikke lenger har økonomi til å opprettholde tilbudet.

I et notat sendt ut før møtet, skriver Oslo kommune: «Per 8. september 2025 hadde logopedtjenesten totalt 31,5 årsverk. Av disse er 4,9 logopeder sykmeldt, og 5 (snart 6) i fødselspermisjon. Tidligere har permisjoner og sykmeldinger blitt dekket opp med vikarer. Men som følge av krav til effektivisering og økonomiske innsparinger fra januar 2025, har dette ikke lenger vært mulig.»

– Helt feil budsjettprioritering

– Enkelte skoler har nå stått uten logopedtilbud over lengre tid. Det ser vi på som dypt problematisk. Etter vår mening er kuttet særlig alvorlig sett opp mot at Oslo kommune nettopp har annonsert at de vil bruke budsjettmidler på å ta i bruk 100 lærerstudenter som skal avhjelpe i klasserommet, sier Marianne Lange Krogh. 

– Vi reagerer på at kommunen går ut og kaller bruk av studenter for en satsing. Det betyr at de bevisst velger å erstatte fagutdannede personer med ukvalifiserte.

Hun kaller det feil budsjettprioritering fra kommunens side og mener dette vil gå direkte ut over elever som sårt trenger disse tjenestene.

Marianne Lange Krogh

I notatet skriver Oslo kommune: «Vi hadde planlagt å videreføre ordningen, men i løpet av høsten ble det tydelig at vi ikke lenger har ressurser til å opprettholde dette.»

Krogh er bekymret for at elever som trenger logoped ikke får dekket sitt behov gjennom den nye ordningen. Hun er redd kuttet vil medføre større forskjeller mellom elever.

–  Vi frykter økt bruk av private aktører blant foreldre med god økonomi. Derfor har vi etterlyst bredere involvering av ansatte og foresatte. Vi har også bedt om en risikovurdering og at ordningen med inndeling i puljer evalueres, sier Krogh.

Kommunen på sin side mener ansatte er blitt involvert. I notatet som ble sendt ut før møtet skriver de: «Arbeidet med å omstrukturere logopedtjenesten har pågått siden januar 2025, med involvering av ansatte og tillitsvalgte. Forslaget om puljering av barneskoler ble konkretisert i august. Ansatte har vært involvert i prosessen og er innforstått med at endringen er et nødvendig tiltak gitt dagens rammebetingelser.»

– Lærere kan ikke erstatte logoped

Flere fagorganisasjoner reagerer på kuttet. De har sendt skriftlige innspill til Oslo kommune. Anders Jørgensen fra Utdanningsforbundet skrev dette etter møtet:

«Utdanningsforbundet forstår behovet for å foreta endringer på grunn av store budsjettkutt som betyr færre ansatte til å ivareta elevenes behov. Samtidig er dette en betydelig nedskjæring av det kommunale logopedtilbudet, som påvirker elevene og skolene direkte.»

Jørgensen frykter store konsekvenser for elevene i pauseperiodene. Det er også usikkerhet knyttet til konsekvensene for elever med omfattende utfordringer. Han ser behov for å se på hvordan elever med større behov for hjelp kan ivaretas dersom logopedtilbudet på skolen bortfaller i et halvt år.

Jørgensen skriver: «Logopeder har unik kompetanse om vansker knyttet til språk og tale, og det kan ikke forventes at ansatte i skolen eller foresatte kan erstatte denne kompetansen. Vi etterspør derfor en risikoanalyse som tar for seg hvilke konsekvenser en nedskalering av det offentlige logopedtilbudet vil få for elevene i Osloskolen.»

Flere fagorganisasjoner reagerer

Også Skolelederforbundet har reagert. De er negative til ordningen med puljering og skriver at de forventer sterke reaksjoner fra både skolene og foresatte. Det beste for eleven er å ha en fast logoped, påpeker de.

Norsk Logopedforbund skriver at forslaget er lite holdbart. De mener det vil få betydelige konsekvenser for elever med språkvansker. For selv om ordningen kan ivareta de ansatte bedre, vil den medføre et svekket tilbud til elevene, skriver forbundet.

Skolenes Landsforbund støtter at ordningen kan gi en mer overkommelig hverdag for logopedene, men også de spør seg hvordan elevene skal ivaretas.

Samfunnsviterne er bekymret for den kritiske situasjonen i Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). De mener elevenes rettigheter ikke blir ivaretatt og anser ordningen for å være lovstridig. De er dessuten bekymret for avvik og frykter en klagestorm fra foresatte.

Også Fagforbundet, Creo og Lektorlaget var til stede og har gitt innspill i etterkant.

Prøver noen nye grep

Utdanningsnytt har bedt Utdanningsetaten i Oslo om å svare på hva de mener om budsjettkutt og puljering. I en epost svarer avdelingsdirektør Hanne Margrethe Olsen:

– Alle tjenester i Oslo kommune har fått et innsparingskrav, der hensikten er å sikre mer effektive og likeverdige tjenester. Det gjelder også de logopediske tjenestene. Budsjettet er også påvirket av demografikompensasjonen ved nedgang i elevtallet.

– Blir elevene godt nok ivaretatt med puljering?

– I dag står enkelte skoler uten logoped i perioder, av ulike årsaker. For å sikre forutsigbarhet i tilbudet om logoped, gjør vi nå noen grep for å kunne bruke de ansatte på best mulig måte. Vi ser på ulike løsninger, og har ennå ikke besluttet hvordan den nye ordningen vil bli på sikt, skriver hun.

Denne høsten er det, ifølge Olsen, gjort midlertidige justeringer.

– Justeringene er gjort for å sikre at elevene får et mer likeverdig tilbud enn det de har i dag. Vi mener justeringene vil ivareta elevenes behov. Og fremdeles vil det være muligheter for individuelle vurderinger. Vi evaluerer nå dette tilbudet forløpende, skriver hun.

– På spørsmål om hun frykter større forskjeller og at flere velger private tilbud, skriver hun:

– Vi er opptatt av å sikre gode og likeverdige tjenester for elevene i Osloskolen.