lærer klasserom illustrasjonsfoto klasseledelse kontroll

God klasseledelse er en del av løsningen

Debatt: Uro og problemer med dårlig oppførsel er sammensatte og løses ikke ved kùn å rope på foreldrene. Systematisk og sterkere satsing på klasseledelse i de nye lærerutdanning er en vei å gå.

Publisert

Annica Eriksson skriver i Bergens Tidende at lærere bruker mye av undervisningstiden til oppdragelse. Eriksson ble overrasket over hvor omfattende problemet er på ungdomsskolen og sier at det også er kjent fra barneskolen. Hun ble sjokkert over situasjonen og mener noe er alvorlig galt.

Eriksson setter søkelyset på sentrale problemstillinger som det er viktig å drøfte og løse. Jeg støtter henne i at foreldre har det største ansvaret for oppdragelse. Som lærerutdanner mener jeg at grunnskolelærerutdanningene sitter på noe av løsningen for god undervisning og meningsfull læring. Selv under krevende forhold.

Sammen med fag- og undervisningskompetanse bør nyutdannede lærere være gode i klasseledelse og interessert i å utvikle sine ferdigheter på dette området. Et lærerkollegium kan støtte og inspirere hverandre til å bli bedre klasseledere.

Kunnskapsdepartementet innfører i disse dager nye rammer for lærerutdanning. Institusjoner med grunnskolelærerutdanninger må gjøre sitt beste for at nyutdannede skal ha gode forutsetninger for å lede barns læring og utvikling. Det får vi til i samarbeid med lærere, skoleeiere, utdanningsforskere, kollegaer og foreldre.