Ta læringen og konsentrasjonen tilbake

Debatt: – Distraksjoner og kommersielt innhold må ut av skolen.

Publisert Sist oppdatert

Osloskolen har i dag offentliggjort at de stenger internett fra 1-4 trinn. Det er veldig bra. Men det løser dessverre ikke utfordringene videre i utdanningsløpet.

Utdanningsetaten i Oslo har laget en egen oversikt over det de kaller filterkategorier. Ifølge oversikten er blant annet dette innholdet åpent på digitale enheter i ungdomsskolen og videregående (med osloskolens egne ord):

  • «Sosiale nettverk.»
  • «Spill. Dette inneholder nettsteder som gir informasjon eller promoterer elektroniske spill, dataspill, kortspill, brettspill, Internett-spill osv. (…) Noen av spillene kan inneholde vold, seksuelt innhold eller sterkt språk.»
  • «Strømmetjenester. Strømmetjenester er nettsider som tilbyr video eller musikk i strømmeformat, som Netflix og Spotify.»
  • «Blandet innhold for voksne. Denne kategorien inneholder nettsteder som vanligvis inneholder en høy prosentandel av voksenrelatert materiale.»
  • «Hatefulle ytringer (…) basert på rase, etnisk tilhørighet, nasjonalitet, kjønn, seksuell legning, religion, funksjonshemming eller yrke.»

Hvordan bidrar disse tjenestene til å skape et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, slik opplæringsloven sier at skolen skal?

Jeg har forsøkt å få svar fra både Oslo kommunes politikere og Utdanningsetaten om hvilke juridiske og pedagogiske vurderinger som ligger til grunn for filterkategoriene, uten resultat.

Sosiale medier og gamingsider er ikke pedagogiske verktøy. De er kommersielle og designet for at vi skal bruke dem mest mulig. I mange av disse verktøyene er det tiden og persondataene våre som er varen, noen er fulle av innholdsmarkedsføring. Likevel er de altså tilgjengelige på skoleenhetene.

Saken blir ikke bedre av at enhetene sendes med hjem uten at foreldre tilbys noen form for foreldrekontroll eller innsyn i bruken. Det til tross for at foresatte har rett til innsyn i barnets personopplysninger frem til det er 15 år.

Dette kan imidlertid løses: Innfør de samme filtrene på ungdomsskolen og videregående som man til nå har på barneskolen. Og innfør tillatt-filter på hele barneskolen, slik Udir anbefaler.

Vi stiller høye krav til hva og hvem vi slipper inn i det fysiske klasserommet. Det er på tide at vi begynner å stille de samme kravene til det digitale. Elevene har rett til en skolehverdag uten algoritmestyrt innhold, reklame, hatprat og kommersielt søppel.

Marius Arnason Bøe er nylig innstilt som direktør for Utdanningsetaten i Oslo. Dette bør være noe av det aller første han tar tak i når han er på plass i ny jobb. 

Nasjonalt må Utdanningsdirektoratet og ministeren på banen. Kari Nessa Nordtun: Ta læringen og konsentrasjonen tilbake, skjerp kravene til skoleeierne. Distraksjoner og kommersielt innhold må ut av skolen.

* Dette ble først publisert på Maja Lundes Facebook-side.

 

Powered by Labrador CMS