Ill.foto: Ole Walter Jacobsen
Ta læringen og konsentrasjonen tilbake
Debatt: – Distraksjoner og kommersielt innhold må ut av skolen.
Osloskolen har i dag offentliggjort at de stenger internett
fra 1-4 trinn. Det er veldig bra. Men det løser dessverre ikke utfordringene
videre i utdanningsløpet.
Utdanningsetaten i Oslo har laget en egen oversikt over det
de kaller filterkategorier. Ifølge oversikten er blant annet dette innholdet
åpent på digitale enheter i ungdomsskolen og videregående (med osloskolens egne
ord):
- «Sosiale nettverk.»
- «Spill. Dette inneholder nettsteder som gir informasjon
eller promoterer elektroniske spill, dataspill, kortspill, brettspill,
Internett-spill osv. (…) Noen av spillene kan inneholde vold, seksuelt innhold
eller sterkt språk.»
- «Strømmetjenester. Strømmetjenester er nettsider som tilbyr
video eller musikk i strømmeformat, som Netflix og Spotify.»
- «Blandet innhold for voksne. Denne kategorien inneholder
nettsteder som vanligvis inneholder en høy prosentandel av voksenrelatert
materiale.»
- «Hatefulle ytringer (…) basert på rase, etnisk tilhørighet,
nasjonalitet, kjønn, seksuell legning, religion, funksjonshemming eller yrke.»
Hvordan bidrar disse tjenestene til å skape et skolemiljø
som fremmer helse, trivsel og læring, slik opplæringsloven sier at skolen skal?
Jeg har forsøkt å få svar fra både Oslo kommunes politikere
og Utdanningsetaten om hvilke juridiske og pedagogiske vurderinger som ligger
til grunn for filterkategoriene, uten resultat.
Sosiale medier og gamingsider er ikke pedagogiske verktøy.
De er kommersielle og designet for at vi skal bruke dem mest mulig. I mange av
disse verktøyene er det tiden og persondataene våre som er varen, noen er fulle
av innholdsmarkedsføring. Likevel er de altså tilgjengelige på skoleenhetene.
Saken blir ikke bedre av at enhetene sendes med hjem uten at
foreldre tilbys noen form for foreldrekontroll eller innsyn i bruken. Det til
tross for at foresatte har rett til innsyn i barnets personopplysninger frem
til det er 15 år.
Dette kan imidlertid løses: Innfør de samme filtrene på
ungdomsskolen og videregående som man til nå har på barneskolen. Og innfør
tillatt-filter på hele barneskolen, slik Udir anbefaler.
Vi stiller høye krav til hva og hvem vi slipper inn i det
fysiske klasserommet. Det er på tide at vi begynner å stille de samme kravene
til det digitale. Elevene har rett til en skolehverdag uten algoritmestyrt
innhold, reklame, hatprat og kommersielt søppel.
Marius Arnason Bøe er nylig innstilt som direktør for
Utdanningsetaten i Oslo. Dette bør være noe av det aller første han tar tak i
når han er på plass i ny jobb.
Nasjonalt må Utdanningsdirektoratet og
ministeren på banen. Kari Nessa Nordtun: Ta læringen og konsentrasjonen tilbake, skjerp kravene
til skoleeierne. Distraksjoner og kommersielt innhold må ut av skolen.
* Dette ble først publisert på Maja Lundes Facebook-side.