Svenske skoler skjerper satsingen på håndskrift

Digitale verktøy har svekket elevenes ferdigheter med blyant, mener Skolverket.

Publisert

Fra neste år skal svenske elever få økt oppmerksomhet på håndskrift, skriver svt.se. Skolverket endrer vurderingsstøtten i lese- og skriveutvikling for de yngste klassene, med mål om at alle skal ha oppnådd en lesbar håndskrift ved slutten av barneskolen.

Håndskriften har vært forsømt

– Digitale verktøy kan ha gjort at barn ikke har de samme ferdighetene i håndskrift som tidligere, sier professor Tarja Alatalo ved Högskolan Dalarna. Hun har ledet arbeidet med å revidere Skolverkets vurderingsstøtte, som nå testes ut og foreslås å tre i kraft 1. juli 2026.

Ifølge Alatalo viser nasjonale prøver på 3. trinn at elevenes evne til å skrive med blyant er svekket. – Vi har skjerpet opp håndskrifts­spørsmålet fordi det har vært forsømt, sier hun.

Nye krav til vurdering

I læreplanen har det lenge stått at lærere skal vurdere om elevene kan skrive med leselig håndskrift. Men fra neste år skal vurderingen også omfatte proporsjoner mellom bokstavene, riktig plassering og bruk av både store og små bokstaver.

– Dette skal hjelpe lærerne å se om elevene allerede på 1. trinn er på rett vei, slik at de kan nå målet om lesbar håndskrift innen de går ut av barneskolen, sier Jessica Jarhall, enhetsleder i Skolverket.