
Fritak fra opptakskravene snudde søkertrenden
I 2023 var det 80 studenter som startet på grunnskolelærerutdanning i Halden. Med fritak fra opptakskravene er søkertallet på over 130 for andre året på rad.
I fjor fikk 35 lærerutdanninger dispensasjon til å fravike opptakskravene. Blant av dem var grunnskolelærerutdanningene i Halden.
Det har gitt store utslag på søkertallene i Østfold-byen (og andre studiesteder - se grafikken lengre ned).
Mens det var 80 studenter som startet på grunnskolelærerutdanningen der i 2023, tok de opp 138 lærerstudenter høsten 2024. 61 av disse begynte på grunnskolelærer 1-7 og 77 studenter begynte på 5-10.
De ferske søkertallene fra Samordna opptak viser at 131 studenter nå har lærerstudiet i Halden som førstevalg.
Programleder for grunnskolelærerutdanningene i Halden er Lin Elisabeth Sandhaug Ramberg.
– Studentene som startet hos oss i høst er svært godt motivert og fungerer godt i klassen og i praksis, forteller hun.
Les også: Kraftig fall for barnehagelærerutdanningen
Ekstra oppfølging
Studenter må ha enten minst 35 skolepoeng, 3 i norsk og 4 i matematikk, eller 40 studiepoeng og 3 i matematikk og norsk for å komme inn på lærerstudiet.
Men i fjor fikk 12 utdanningsinstitusjoner, og til sammen 35 lærerutdanninger, dispensasjon fra disse karakterkravene. Til slutt var det bare NTNU som valgte å holde på kravene.
Og mens det nasjonalt er en oppgang i søkertallene ved grunnskolelærerutdanningene, er det en nedgang i antall førstevalgssøkere til disse utdanningene ved NTNU.
Marit Reitan, prorektor for utdanning ved NTNU sier i en pressemelding at hun mener det skyldes at de har behold karakterkravene. Hun forsvarer samtidig det valget.
– NTNU besluttet å beholde karakterkravene fordi vi mener det er faglig godt begrunnet at dette øker sannsynligheten for at studentene lykkes, og dermed sikrer at vi utdanner godt kvalifiserte lærere, sier Reitan.
Lin Elisabeth Sandhaug Ramberg i Halden kan fortelle at de har fått ekstra tilskudd for å tilrettelegge for studentene som kom inn uten å oppfylle karakterkravet.
– De får tettere oppfølging av lærerne sine og noe ekstra undervisning, sier hun.
Hvordan disse studentene gjør det gjenstår å se.
– Noen sliter med matematikken, men det er vanskelig å si om det er flere av dem enn i tidligere kull. De har ennå ikke hatt nasjonal deleksamen i matematikk, som ofte er vanskelig for mange, sier Ramberg.
Motiverte studenter
Ramberg forteller at de planlegger for å fortsette med dispensasjon fra karakterkravet.
Men hun mener myndighetene må fortsette å jobbe for økt rekruttering.
– De må sørge for gode vilkår og godt omdømme i læreryrket. Og de må la lærerutdanningene få ro til å fortsette utviklingen av en utdanning med god kvalitet.
– Er det noe annet du mener er viktig for å tiltrekke dere lærerstudenter?
– Mediedekningen av lærersaker er svært viktig. Men ikke alle saker om læreryrket og skolepolitikk skal lenkes til nyheter om svak søking til lærerutdanningene. Det er svært mange gode jobber man kan få med lærerutdanning og startlønna i læreryrket er slett ikke dårlig heller, sier Lin Elisabeth Sandhaug Ramberg .