Utdanningsdirektoratet forbyr KI-bruk på eksamen

Utdanningsdirektoratet (Udir) gir landets fylkeskommuner klar beskjed om at ingen elever skal ha tilgang til KI-programmer i eksamenslokalet.

Publisert Sist oppdatert

Klassekampen skrev tirsdag at noen fylker ville gi elever tilgang på KI-støttede språkverktøy på eksamen, mens andre ikke ville det. Nå skriver avisa imidlertid at Udir setter foten ned og sier at ingen KI-programmer skal være tillatt.

Det er fylkene selv som har ansvar for at alle KI-programmer fjernes fra lista over tillatte eksamens hjelpemidler. Udir kommer til å følge opp forbudet via tilsyn.

Fylker som Agder, Buskerud og Akershus må derfor fjerne KI-språkprogrammet Grammarly fra sine lister.

– Grammarly skal ikke være tilgjengelig på eksamen, sier avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen i Udir til avisa.

Udir har tidligere i år varslet at de vil gjøre endringer fra og med eksamensvåren 2025. Blant annet vil de se på muligheten for å fjerne eller endre hjelpemiddelordningen og forberedelsesdelen til skriftlig eksamen.

De vil også se på muligheten for skjermovervåking og sikkert eksamensnett.

– Et annet mulig tiltak er at elevene gjennomfører eksamen på en PC som er eid av skolen istedenfor sin personlige PC. Da fjernes muligheten for å laste ned ikke-tillatte programmer, skrev Udir i en pressemelding i februar.

Klasseskille

Elise Waagen, som sitter i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet, er godt fornøyd med at Udir er tydelige i sin beskjed til kommunene. 

– Det skulle bare mangle at Udir tydelig sier ifra om at KI-programmer ikke skal være tillat å bruke under eksamen i vår. Vi kan ikke ha det slik at noen elever får bruke KI, mens andre elever står uten. Inntoget av kunstig intelligens utfordrer vurderingssystemet i skolen, og jeg er bekymret for at det kan gå utover elevenes grunnleggende læring, skriver Waagen i en epost til Utdanningsnytt. 

– Jeg mener en av Udirs viktigste oppgaver nå er å være tydelig overfor skole-Norge rundt bruk av KI, slik at disse verktøyene ikke skaper et nytt klasseskille i skolen. Om noen skulle fått bruke det og andre ikke, er det i realiteten juks satt i system.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS