VR-opptak gjør nyutdannede lærere tryggere i klasserommet

360-graders videoopptak og VR-briller kan styrke klasseledelsen og redusere stress hos nye lærere, viser forskning fra Aalborg i Danmark.

Publisert

Et forskningsprosjekt ved Aalborg Universitet viser at 360-graders videoopptak fra undervisningen, kombinert med VR-teknologi, kan gi nyutdannede lærere verdifull innsikt i egen praksis, skriver folkeskolen.dk

Ved å «fryse» situasjoner og analysere dem sammen med en veileder, får lærerne mulighet til å reflektere over kommunikasjon, klasseledelse og elevdynamikk.

Lucas Paulsen, doktorgradsstipendiat ved Institutt for Kommunikasjon og Psykologi, har utviklet metoden i samarbeid med lærere og veiledere. Målet er å styrke introduksjonsperioden for nye lærere i en periode hvor én av fem danske lærere slutter innen tre år.
Det går til syvende og sist går utover elevenes faglige utvikling og trivsel, påpeker Paulsen.

– Jeg har snakket med nyutdannede lærere som sier at de ikke nødvendigvis trenger fagdidaktisk veiledning, men sliter med klasseledelse, sier han.

Lærer Ann-Louise Toftelund-Madsen forteller at hun gjennom prosjektet ble mer bevisst på hvordan hun lot seg avbryte av elever, og at enkle grep som håndsignaler og tydeligere instruksjoner på tavla har gitt mer ro i klasserommet.

Hun oppdaget at hun lot seg avbryte av elever som tok oppmerksomheten med spørsmål. Nå har hun, sammen med klassen, laget et sett med spilleregler for hva elevene skal gjøre når de trenger hjelp.

– Det handler om enkle håndsignaler, det gir langt færre forstyrrelser. Reglene fungerer fortsatt godt over ett år senere og har gitt mye mer ro, sier hun.

Veileder Kristian Lund mener teknologien gir et unikt refleksjonsrom.  

Prosjektet har allerede ført til endringer i undervisningen ved Solbakkeskolen i Aalborg. Endringene handler blant annet om at lærerne blir mer bevisste på faktorer som påvirker stemningen i klasserommet.