Ingunn Solheim Tveten er leder i Utdanningsforbundet Indre Østfold.

Stadig færre vil bli barnehagelærer:
– Fryktelig trist

Mens kommunene sliter med å få tak i barnehagelærere, fortsetter søkertallene til utdanningen å stupe. – Det haster med tiltak, sier Ingunn Solheim Tveten i Indre Østfold.

Publisert Sist oppdatert

Antallet søkere til barnehagelærerutdanningen stuper med 16 prosent. Det skjer etter en lengre periode med fallende søkertall til utdanningen.

– Det er fryktelig trist og selvfølgelig bekymringsfullt at søkertallene synker ytterligere til et så viktig, meningsfylt og flott yrke. Dette hjelper ikke på den store bemanningskrisen vi har i norske barnehager, sier Ingunn Solheim Tveten, leder i Utdanningsforbundet Indre Østfold.

35 prosent av barnehagene følger ikke dagens krav til pedagogisk bemanning, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. En lang rekke barnehager sliter med å få nok barnehagelærere til å oppfylle pedagognormen.

Tveten har tidligere fortalt om de store utfordringene Indre Østfold kommune har med å rekruttere barnehagelærere. 4 av 10 barnehager i kommune oppfyller ikke dagens krav til pedagogisk bemanning.

Nylig viste også tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) at nesten 1 av 3 barnehagelærere ikke jobbet i barnehage sju år etter endt utdannelse.

Det betyr at mange ferdigutdannede dropper ut av yrket, samtidig som færre unge søker seg til utdanningen. Det blir derfor neppe større tilgang på barnehagelærere i årene fremover.

Tveten mener situasjonen bør skape dyp bekymring hos politikerne på Stortinget.

– Det haster med å iverksette kraftfulle og målrettede tiltak for å sikre at dagens unge ønsker å utdanne seg til barnehagelærer. Det trengs også tiltak for å beholde dem som allerede er i yrket, før mange av dem snart ikke makter mer, sier Tveten.

– Får sjelden nok søkere

– Vi sliter allerede i dag med å rekruttere de barnehagelærerne vi trenger, sier barnehagesjef i Lillestrøm kommune, Julie Størksen Hagesæter.

Hun sier de i snitt mangler rundt 20 prosent av de barnehagelærerne de har behov for, og hun er bekymret over at søkertallene til barnehagelærerutdanningen bare fortsetter å falle.

Hele to av tre barnehager i kommunen oppfylte ikke pedagognormen i fjor, ifølge Utdanningsdirektoratets tall. Den dystre statistikken deler de med flere av de omkringliggende storkommunene, som blant annet Bærum, Asker og Nordre Follo.

– Når vi lyser ut stillinger, er det sjelden vi får nok kvalifiserte søkere til å fylle alle stillingene, sier Hagesæter.

Hun forteller at de i flere år har lagt til rette for at ansatte skal kunne ta arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning eller ta utdanningen på deltid.

– Men det monner ikke nok til å dekke behovet, sier Hagesæter.

– Hvorfor tror du det er så få unge som vil bli barnehagelærer?

– Vi må begynne å fortelle også de gode historiene om å jobbe barnehage. Jeg har jobbet mange år i barnehage selv, og det er et tøft yrke, for all del, men det er også veldig mye flott med å jobbe i barnehage, sier Hagesæter.

Hun sier at hun ikke med dette mener at man skal unngå å fortelle om utfordringene i yrket.

– Men mediebildet er blitt veldig ensidig negativt om barnehagelærerjobben. Vi må balansere det bildet. Vi har mange barnehagelærere i kommunen som har jobbet et langt yrkesliv hos oss og som velger å bli i jobben. De må også fortelle om alt som er bra med barnehagelæreryrket, sier hun.

– Åpne for andre yrkesgrupper

Samtidig tror hun det trengs en diskusjon om barnehagene må åpne mer opp for andre yrkesgrupper.

– Vi har stadig søkere til våre stillinger som har høyere utdanning innen andre ting, som for eksempel pedagogikk eller barnevern, og som ønsker å jobbe i barnehage. Med dagens lovverk kan ikke disse få fast jobb, sier Hagesæter.

Hun sier hun fortsatt vil ha så mange barnehagelærere som mulig.

– Men slik situasjonen er, klarer vi ikke å oppnå målet om 50 eller 60 prosent barnehagelærere. Da mener jeg politikerne må se på om man kanskje også bør åpne for andre yrkesgrupper med annen kompetanse som barnehagene kan ha nytte av, sier hun.

– Må skje noe med bemanning

Også i Utdanningsforbundet Lillestrøm er de bekymret for at færre og færre unge søker seg til barnehagelæreryrket.

– Det har vært vanskelig å få tak i barnehagelærere i flere år, sier Lene Skjønhaug, nestleder og hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet Lillestrøm.

Hun forteller at det er stor konkurranse om barnehagelærerne mellom storkommunene i området.

–Vi hadde et lite lønnsløft lokalt for barnehagelærerne her i fjor, men dessverre ligger vi fortsatt lavere enn nabokommunene våre. Da er det ikke så vanskelig for en barnehagelærer å ta valget mellom oss og en nabokommune. De går da selvsagt for jobben med høyest lønn.

– Hva må til for at flere unge skal ønske å bli barnehagelærere?

– Det må skje noe med bemanning og arbeidsvilkår. Det må bli en snakkis om hvor bra det er å jobbe i barnehage, og det får vi ikke til før vi får bedre bemanning. Da må noe skje fra regjeringshold, sier Skjønhaug som selv er barnehagelærer.

– Det er en fantastisk morsom og givende jobb, hvis rammene er på plass. Det innebærer at det må være god nok bemanning til at barnehagelærerne får gjort den jobben de ønsker å gjøre for barna. Sånn er det ikke i dag. Da er det lettere å velge seg bort fra barnehage og til et annet yrke hvor du får arbeidsvilkår som gjør at du kan mestre jobben din, sier hun.

– En vond sirkel

Også lenger nord i landet vekker søkertallene bekymring.

– I vår kommune har vi stor mangel på barnehagelærere, så det er veldig bekymringsfullt, sier Kristine Strandborg Wulfsberg, leder i Utdanningsforbundet Senja.

Bare 35 prosent av barnehagene i Senja kommune, som ligger i Troms fylke, oppfyller pedagognormen. Resten må ha ansatte med dispensasjon fra utdanningskravet. Stillinger med ansatte på dispensasjon må lyses ut på nytt etter ett år, men det ender gjerne bare med en ny ettårig ansettelse på dispensasjon, forteller Wulfsberg.

– Det blir en vond sirkel. Det er også krevende for de som jobber i barnehagene med veldig mange ansatte på dispensasjon. Det er krav om veiledning og oppfølging, og det er fort noe som faller på de utdannede pedagogene i barnehagene, sier hun.

Hun sier at søkertallene til den desentraliserte barnehagelærerutdanningen ved Studiesenteret Midt-Troms heldigvis ikke viser en nedgang.

– Det er i alle fall positivt at søkertallene holder seg stabile der, sier Wulfsberg.

Powered by Labrador CMS