Rektoren på Lillehammer krever 100 prosent elevfokus
Rektor Tore Simensen lot seg tirre da han fikk en kopp fra fylkeskommunen der det sto «80 prosent gjennomføring». Neste gang fylket kom på besøk, sto en annen kopp på bordet.
KariKløvstad
PublisertSist oppdatert
Annonse
Da Tore Simensen
var nyansatt som rektor på Lillehammer videregående skole, fikk han besøk av
skoleledelsen i fylkeskommunen. De hadde med en kopp som gave, som det var
vanlig å gi bort ved slike anledninger. På den sto det «80 prosent
gjennomføring», som et symbol på at det er viktig at minst så mange av elevene
gjennomfører og består.
Annonse
Tore Simensen ville heller ta utgangspunkt i å få
elevene til å trives i stedet for å hekte seg opp i dette tallet. Han svarte
derfor med å gi fylkesledelsen en annen kopp neste gang de kom på besøk. På den
sto det «100 % elevfokus. Utvikling av ungdom på vei». For han er det viktig at
all oppmerksomheten er rettet mot elevene for å få dem til å trives.
Fargeblind dyslektiker
Hvis vi skulle sette dette på den ytterste spissen, kunne vi
skrive at Tore Simensen er en fargeblind dyslektiker som enten ville bli
fotballspiller eller jagerpilot. Da russekullet hans på Lillehammer
videregående skole hadde 40-årsjubileum for kort tid siden, var det ingen som
hadde trodd at de skulle møte igjen den viltre gutten som rektor ved samme skole.
Og det hører
med til historien at han bare har vært ansatt der i under to år, så det har
vært tid til mye annet. En sivilingeniør kan godt bli barista eller ta initiativet
til å bygge egen barnehage.
– De jeg gikk på videregående med, hadde nok sett for seg at
det skulle bli noen ingeniørgreier eller idrett på meg, sier Tore Simensen.
Nå
er han øverste leder for rundt 1 200 elever og 240 ansatte. De fordeler seg på
over ti utdanningstilbud, og de fleste yrkesfagene er representert.
Rektor Tore Simensen har laget en egen kopp for skolen.
Rektoren ser det ikke som noe mål at alle skal få
toppkarakterer.
– Vi må finne ut hva som er nok kompetanse for å lykkes.
Elever kan ha toere og treere i flere fag, men gjøre det veldig bra i
yrkesfaglig fordypning. Vi må stille oss litt undrende til denne gjengen midt i
tenårene, for vi vet lite om hva som skjer videre. Men vi må gi dem full
oppmerksomhet og sørge for at de trives på veien. Da fullfører de fleste også,
sier Simensen, og viser til koppen han fikk laget.
Her hører det også med et
eksempel.
– En jeg kjenner, fikk bare toere og treere på videregående.
Så jobbet han litt, studerte noen fag, og så våknet interessen. Nå har han
doktorgrad i nanoteknologi.
Gikk i ball
Da spoler vi litt tilbake i tid. For lille Tore var fotball
livet. Han løp fort og scoret mål. Dette ble lagt merke til, han fikk også
plass på kretslaget, og drømmen var å bli fotballspiller. Etter hvert begynte
andre ting å bli mer spennende, og interessen for realfag våknet, så han gikk
også den veien på videregående.
– I vg1 fikk jeg ikke gode nok karakterer til å ha fysikk på
vg2 og kunne ikke fortsette på Lillehammer vgs. Jeg flyttet derfor over til
Gausdal. Lærerens kommentar var at dette skulle jeg være glad for, for jeg
hadde ikke klart meg uansett.
Tore Simensen
ALDER: 59 år
BOR: Lillehammer
UTDANNING: sivilingeniør i elektronikk og elkraft, studerte i Glasgow, senere Høgskolelektor
STILLING: rektor ved Lillehammer videregående skole
Ordene festet seg, og rektoren kan ta dem fram som et
eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. På vg3 kom han tilbake til
Lillehammer videregående, og fullførte.
– Jeg var på ingen måte noen streber, og i vg3 fikk jeg
bekreftet at jeg hadde dysleksi. Det ga mening, og jeg så at jeg hadde utviklet
min egen strategi for å lære.
– Og så er jeg fargeblind, tilføyer Simensen spøkefullt på
listen over mangler.
Dette gjorde det helt umulig å oppfylle plan nummer to, som
var å bli jagerpilot. Men han kompenserte med å bli fallskjermhopper.
Kobler teori og praksis
Etter videregående valgte Tore Simensen et fireårig studium
i Glasgow for å bli sivilingeniør innen elektronikk og elkraft. Der spilte han
også fotball på studentlaget. Første jobben var ved daværende Gjøvik
ingeniørhøgskole.
– Jeg opplevde ikke meg selv som pedagog, men motiverte de
unge som skulle ut i yrket. Vi hadde etter hvert både ingeniør- og
sykepleiestudenter. Det var mye prosjektarbeid og koordinering mot
næringslivet, sier Simensen.
Ved siden av jobben tok han høgskolepedagogikk og
ble lektor.
Aktivt samarbeid mellom skole og næringsliv har han stor tro
på, og han ser gjerne at det blir mer kobling mellom teori og det praktiske. Da
han ble rektor på Lillehammer vgs., meldte han skolen inn i industriforeningen,
næringsforeningen, Visit Lillehammer og andre lignende organisasjoner.
– Da kan næringslivet bli kjent med oss, og jeg med dem.
Dette vil også gi studiespesialisering en gevinst, for vi må huske at de
elevene også skal ut i det virkelige livet.
Etter noen år forlot Simensen skolen. Han arbeidet med enøk
for Energiråd Øst og ble senere selvstendig næringsdrivende i ti år. Da jobbet
han med flere Nav-prosjekt, for å få arbeidsledige tilbake i yrkeslivet, og
fikk også et stort nettverk.
– Jeg startet også min egen kafé og var barista ved siden
av. Der tapte jeg penger og hadde det gøy, lyder oppsummeringen.
Det hører også med til historien at Simensen fikk en datter
i 1992, og det var umulig å oppdrive barnehageplass.
– Dette var rett før OL på Lillehammer. Vi gikk sammen tre
par, bygget Steinrøysa barnehage og hentet to svenske førskolelærere, så alle
ungene snakket svorsk. Barnehagen er der fortsatt, med ekskona mi som styrer.
Viktig å være i god form
Fysisk aktivitet er stikkordet for mye av det Simensen alltid har drevet med på fritiden, og han mener det er viktig at elevene også er i god form.
Etter to år som rektor på Hammartun skole på Lillehammer,
som har elever fra første til tiende trinn, meldte han overgang til Norges
Toppidrettsgymnas (NTG) i hjembyen, og ble der i seks år.
– Hva lærte du av tiden der?
– At utviklingsarbeid ikke er gjort over natta, men når en
del personer går inn for noe sammen, kan de oppnå formidable resultater. Du må
bare stå i det lenge nok.
Simensen understreker at kroppsøving er nyttig, ikke minst for de som går yrkesfag.
– Jeg hadde et møte med industriforeningen der de fortalte
at noen elever måtte trene på å holde ut en arbeidsdag rent fysisk. Bra form er
en forutsetning enten du blir frisør, renholder eller helsefagarbeider eller
jobber i barnehage, og det er bygningsarbeidere som må måke snø det meste av
dagen før de kan gjøre en jobb på et tak.
Annonse
Trenger flere på yrkesfag
Verken yrkesfag eller studiespesialisering peker seg ut på
Lillehammer vgs., og elevene er fordelt så godt som likt.
– Vi klarer ikke å sørge for nok arbeidskraft. Det er nesten
et umettelig behov innen helse, og det er også stor etterspørsel innen bygg,
elektro og bilfag. Lillehammer er en populær by, så på restaurant- og matfag
trengs det flere elever for å dekke etterspørselen. Alt med data har også et
skrikende behov.
– En del elever som velger yrkesfag er ikke så glade i for
mye teori. Hvordan kan skolen ta hensyn til dette?
– Fellesfagene må stå i stil med det yrket de skal ut i. De
trenger ikke femmere og seksere i alle fag, men kunne det grunnleggende faglig
og være i stand til å uttrykke seg, sier Simensen.
Han skulle gjerne hatt flere
lærere for å kunne gitt mer faglig støtte til elevene i det de synes er
vanskelig. Dette gjelder spesielt fellesfagene.
Selv har rektoren hatt sans for å gjøre noe praktisk. I én
sommerjobb flyttet han lageret til gamle Mesna Bruk, og i en annen kjørte han
veivals.
Rektorens erfaring er at flere elever som velger idrett,
burde gått yrkesfag i stedet for studiespesialisering.
– Spesielt i lagidrett er det flere praktikere enn
teoretikere. Fra høsten 2026 arbeider vi derfor for at fotball skal kunne
kombineres med noen av yrkesfagene her på Lillehammer vgs. For noen er idretten
en forutsetning for å lykkes på skolen, og de tar med seg mestringsfølelsen,
sier rektor Tore Simensen.