
Utvalg vil ha fleksibel skolestart og mer lek
For å få bukt med forskjeller mellom menn og kvinner i skolesystemet kommer Mannsutvalget med en rekke tiltak, som høster skryt blant flere politikere. Men UDF er skeptiske.
Blant forslagene er innføring av fleksibel skolestart og en mer praktisk og variert skolehverdag.
– Jeg er glad for at utvalget foreslår mer frilek. KrF er opptatt av å sørge for at skolen er klar for barna, i stedet for å tenke at barnet må være klar for skolen. Vi trenger en skole på barnas premisser som også gutter kan mestre, med mer praktisk læring og mer lek for seksåringene, sier KrF-leder Olaug Bollestad.
Hun mener en variert skolehverdag er et godt tiltak for barna i starten av sitt skoleliv.
Ber om full reversering
– For mange fem-seksåringer, særlig gutter, er det ikke alltid verken lett eller ønskelig å sitte lange dager stille på skolebenken. Det er helt normalt, men det kan for mange likevel gi en følelse av å ikke mestre når de ikke klarer å leve opp til de forventningene som møter dem i klasserommene, sier KrF-lederen.
Bollestad ber om en full reversering av dagens skole for seksåringer, og der får hun støtte fra Rødts stortingsrepresentant og leder i utdanningskomiteen, Hege Bae Nyholt.
– Venstresida har i flere tiår sviktet gutta i skolepolitikken. Vi har latt akademiseringa av skolen gå altfor langt, og det taper gutta mest på. Skolen må bli mer praktisk, eleven må sitte mindre stille og seksårsreformen må skrotes, sier Bae Nyholt.
Utdanningsforbundet skeptiske
SV-politiker Kathy Lie mener det er venstresiden som har løsningene på likestillingsproblemene.
– Høyresiden har det i kjeften. De vil snakke om at de er på lag med menn, uten å egentlig gjøre noe. Det er venstresiden som vil bygge sterke fellesskapsløsninger.
Utdanningsforbundet er mer skeptiske, og i tvil om Mannsutvalget egentlig foreslår ny politikk, ettersom man har rett til å utsette skolestart med et år dersom sakkyndig vurdering gir grunn til å tvile på om barnet er klart.
– Vi ser ikke at det er behov for at denne ordningen skal utvides. Det er ikke guttene som er problemet. Lærerne har i dag for få muligheter til å tilpasse undervisning til ulike elevgrupper. Alle elever er ulike, også når de skal begynne på skolen, sier nestleder Ann Mari Milo Lorentzen i Utdanningsforbundet.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Enighet i tariffoppgjøret for private barnehager
Etter to dager med forhandlinger kom partene i lønnsoppgjøret for private barnehager til enighet sent onsdag kveld.
-
Høyt utdannede vender ryggen til Høyre
Stadig flere med høyere utdanning stemmer Arbeiderpartiet, ifølge en ny måling. Høyres oppslutning synker og de to partiene får omtrent lik oppslutning.
-
Seks forskningssentre skal forske på hvordan Norge påvirkes av KI
Regjeringen deler ut over én milliard kroner til seks ulike forskningssentre som skal forske på hvordan det norske samfunnet påvirkes av kunstig intelligens.
-
Etterlyser nasjonale retningslinjer for bruk av skolebygg
De organiserer det frivillige musikklivet i Norge. Nå hevder de at frivillige organisasjoner i økende grad nektes å bruke skolebygg til sine aktiviteter.
-
Utdanningsnivået øker – kvinner trekker opp
Nær 38 prosent av befolkningen over 16 år hadde i 2024 utdanning på høgskole- eller universitetsnivå. I 2014 var andelen drøyt 31 prosent.
– Venstresida har i flere tiår sviktet gutta i skolepolitikken. Vi har latt akademiseringa av skolen gå altfor langt, og det taper gutta mest på. Skolen må bli mer praktisk, eleven må sitte mindre stille og seksårsreformen må skrotes, sier Bae Nyholt.
Utdanningsforbundet skeptiske
SV-politiker Kathy Lie mener det er venstresiden som har løsningene på likestillingsproblemene.
– Høyresiden har det i kjeften. De vil snakke om at de er på lag med menn, uten å egentlig gjøre noe. Det er venstresiden som vil bygge sterke fellesskapsløsninger.
Utdanningsforbundet er mer skeptiske, og i tvil om Mannsutvalget egentlig foreslår ny politikk, ettersom man har rett til å utsette skolestart med et år dersom sakkyndig vurdering gir grunn til å tvile på om barnet er klart.
– Vi ser ikke at det er behov for at denne ordningen skal utvides. Det er ikke guttene som er problemet. Lærerne har i dag for få muligheter til å tilpasse undervisning til ulike elevgrupper. Alle elever er ulike, også når de skal begynne på skolen, sier nestleder Ann Mari Milo Lorentzen i Utdanningsforbundet.
(©NTB)