Når KrF vil forby flagg, er det ikke barna de beskytter

Debatt: KrFs vedtak om å forby regnbueflagg på skoler beskytter ikke barn – det skjermer voksne som ikke tåler mangfold.

Publisert Sist oppdatert

KrFs vedtak om å forby regnbueflagg på skoler avslører en grunnleggende misforståelse om hva skolen skal være. Det er ikke elevene som trenger beskyttelse mot mangfold. Det er voksne mennesker som sliter med å tåle at verden ikke speiler deres egne verdier fullt ut.

Ifølge opplæringslovens paragraf 1-1 er skolens formål å «utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre livene sine og delta i arbeid og fellesskap i samfunnet.» Skolen skal fremme respekt for menneskeverdet og bidra til et demokratisk samfunn. Å beskytte elever mot synlige tegn på mangfold, som et regnbueflagg, bryter direkte med denne samfunnsoppgaven.

Skolens oppdrag er å utdanne selvstendige borgere som kan stå trygt i møte med et mangfoldig samfunn. Det krever motstandskraft – resiliens – ikke skjerming. Når et regnbueflagg utløser krav om forbud, handler det ikke om å skjerme barna, men om de voksnes egen skjørhet.

Resiliens betyr evnen til å møte det vi ikke liker, uten å bryte sammen eller kreve at alt tilpasses våre følelser. Å lære elevene at ubehag skal unngås, er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Det fratar dem muligheten til å bli robuste voksne som tåler motstand.

Formålsparagrafen understreker også at skolen skal «fremme demokrati, likestilling og vitenskapelig tenkemåte». Å late som om et mangfoldig samfunn er en trussel, er å svikte skolens samfunnsoppdrag. Det er ikke flertallets komfort som skal styre undervisningen. Det er elevenes fremtid i et åpent og demokratisk samfunn som skal ligge til grunn.

Et forbud mot regnbueflagg lærer ikke barn toleranse. Det lærer dem frykt. Det gjør dem ikke sterke. Det gjør dem skjøre.

Det er ikke skolen som må endre seg for å beskytte sårbare voksne. Det er de voksne som må vokse opp.

For den som ønsker å lese mer om hvordan barn utvikler motstandskraft, anbefales artikkelen Resiliens – hvorfor klarer noen barn seg på tross av risiko? av Mona Bekkhus på Forebygging.no.

Powered by Labrador CMS