Dembra setter ofte fokus på Israel og Palestina. Bildet er fra en lærerdemonstrasjon tidligere i år.

Intervjuer lærere på ti skoler for å få vite hvor godt Dembra fungerer

Kunnskapsdepartementet har gitt Deloitte oppdraget å evaulere HL-senterets satsing mot skolene.

Publisert Sist oppdatert

Over 4300 lærere har blitt kurset gjennom Dembra, HL-senterets satsing mot skoler og lærerutdanninger.

Formålet med Dembra er å forebygge rasisme, fordommer og ekstremisme, gjennom satsinger mot skoler og lærerutdanninger,  og undervisningsopplegg på nett.

Men fungerer det slik det skal?

Det håper Kunnskapsdepartementet (KD) og Utdanningsdirektoratet (Udir) å finne ut, og ga i juni i år oppdraget til Deloitte, som nå er godt i gang med evalueringen.

Skal intervjue lærere

Det er Senter for studier av Holocoust og livsynsminoriteter (HL- senteret) som forvalter og utvikler Dembra på oppdrag fra Udir og KD.

En sentral del av evalueringen vil være å intervjue 55 skoleansatte på seks nåværende og fire tidligere Dembra-skoler. Målet er å finne ut om deltagelsen setter fokus på et trygt og godt skolemiljø, støtter arbeidet med læreplanen og bidrar til kompetanseutvikling.

Dembra-skoler er tilknyttet Dembra og HL-senteret i et til halvannet år, som innebærer kursing og veiledning av lærere. 

Dembra

Over 155 skoler og over 4300 lærere har fått veiledning og kurs gjennom Dembra, mens 13 lærerutdanningsinstitusjoner har vært involvert. 

Udir har forvaltet og finansiert Dembra-satsingen på vegne av KD siden 2012.

I tillegg til HL-senteret, står Raftostiftelsen, Narviksenteret, Nansen Fredssenter, ARKIVET, og Falstadsenteret bak satsingen. Disse omtales som freds- og menneskerettighetssentre.

Det er snart ti år siden forrige gang Dembra ble evaluert. Det ble da konkludert med at det var behov for en kvalitetsutvikling av Dembra.

Rapporten offentliggjøres i midten av mars 2027, med et påfølgende seminar. Kostnaden for evalueringen er inntil to millioner kroner.

Vil vite om Dembra fungerer

– Dembra får støtte over statsbudsjettet og det er derfor naturlig å evaluere om tiltaket fungerer i tråd med målsetningene, og om det er områder som kan forbedres. Vi vil vurdere funn og eventuelle anbefalinger når vi mottar disse, opplyser KD på epost.

Tidligere i år ble et av undervisningsoppleggene på Dembras nettsider utsatt for krass kritikk av Midtøsten-forskerne Jørgen Jensehaugen og Kjersti G. Berg. På spørsmål om synspunkter rundt dette, viser KD til at Dembra opplyser om at opplegget evalueres.

– Selv om departementet bidrar med finansiering via Udir, er det fagmiljøene selv, og sentrene som uavhengige stiftelser, som utvikler læringsressurser skolene kan velge å bruke.

Undervisningsopplegget er i publiseringstidspunktet ikke erstattet av et nytt opplegg, slik HL-senteret lenge har antydet at de skal gjøre.