Skolen klarte å redusere fraværet for 3 av 4 elever med høyt fravær
En skole i København har de siste fem årene iverksatt tiltak for elever som er i risiko for å utvikle mye fravær. Og de har lykkes.
Det viser en evaluering omtalt i folkeskolen.dk. Tiltakene har hatt stor effekt.
Tiltakene har som formål å forhindre at elever utvikler langvarig fravør. Essensen av tiltakene er slik: Rosende ord, en hånd på vei inn i klasserommet og spørsmålet: «Hvordan har du det i dag?».
En gruppe som blant annet består av helsesykepleier, setter i gang med samtaler med eleven og foreldre dersom eleven har vært vært sporadisk fraværende fem ganger over seks måneder.
Det danske fagmediet skriver at det ofte er små ting som skal til.
– Vi finner løsninger ut fra barnets perspektiv på hvordan det kan bli lettere å komme på skolen. For mange barn handler det om å bli sett og forstått, sier helsesykepleier Helle Attrup-Christiansen.
I dag pågår prosjektet på 5. trinn. Blant elevene som deltar har skolen redusert fraværet med 75 prosent.
Det starter slik:
Tidlig i 4. klasse finner skolen ut hvem som er i faresonen. Deretter sendes informasjon til hele skolen, og foreldrene til de utvalgte elevene inviteres til å delta i prosjektet.
Skoleteamet og helsesykepleieren går i dialog med foreldrene og finner en mulig løsning som kan få eleven tilbake til skolen. Ofte er det lærerne som har ansvar for å iverksette de nye tiltakene.
32 elever har deltatt i tiltaket frem til 2023, med fravær mellom 5 og 26 prosent. Elevene med lavest fravær kom ofte for sent.
Etter 10 måneder hadde 75 prosent av barna redusert fraværet sitt «i vesentlig grad». Den største nedgangen var hos en elev som reduserte fraværet fra 15 prosent til 3,4 prosent. 24 av barna møter også oftere presis.
Foreldrene blir blant annet gjort oppmerksom på viktigheten av å være til stede når de går i 5. klasse. Ellers blir man fort glemt sosialt.
Elevene lager lekeavtaler med dem de ser. Og hvis det skal lages arbeidsgrupper, vil elevene helst være sammen med en som faktisk møter opp når det skal presenteres.
Les om hele prosjektet på folkeskolen.dk