Blomsterglad utdanning: YFF i praksis
Praksiselev Emily lukter på salgsfaget, mens lærling Turid blomstrer i blomsterhavet. Historien deres viser hvordan yrkesfaglig fordypning kan gi elever rom til å prøve – og mot til å velge.
27 år gamle Turid Drivdal fra Kristiansand hadde aldri trodd at blomster skulle bli hennes levevei. Før hun forsto at jo da, hun har så visst kreative evner. Dessuten: Kombinasjonen kunder og blomster er en fantastisk arbeidshverdag. Så om ett år er hun blomsterdekoratør.
Rett ved Turid – bak disken – jobber 17 år gamle Emily Havnås fra Langhus. Hun er vg2-elev på salg, service og reiseliv på Drømtorp videregående skole. Hun har YFF-utplassering i blomsterbutikken én dag hver uke.
Og akkurat nå lurer hun på om hun skal bli lærling i salgsfaget – kanskje i en blomsterbutikk, eller velge påbygg?
– Jeg trives i blomsterbutikken, og jeg trives med kunder. Folk blir så glade av blomster, sier Emily, før hun raskt svarer på spørsmål fra en av kundene. Det er snart jul, og det er travelt.
For mange elever er YFF nettopp arenaen der slike valg får modnes i praksis.
Julestemning
Vi møter lærlingen og praksiseleven på en av Mester Grønns blomsterbutikker, smart plassert ved den største matbutikken på Ski Storsenter. Det er over en måned til julaften, men absolutt julestemning i butikken – og det tiltrekker mennesker.
En av de erfarne som tar seg av både lærlingen og praksiseleven, er Sunniva Aasgaard.
– Du trives blant blomstene?
– Ja, og med kunder. Her får vi begge deler – det er ikke bare blomstene som gjør meg glad, du må ha menneskene også, sier hun, og forteller at hun har vært over 30 år i faget.
Godt samarbeid
Sunniva liker også å ta imot gode praksiselever og lærlinger, og er svært fornøyd med samarbeidet med nærskolen, Drømtorp vgs.
– De besøker elevene når de er utplassert her hos oss i YFF-faget. Det er viktig. Og så er de nøye med å velge elever som passer hos oss, som hun her, sier Sunniva og snur seg mot Emily.
For skolene handler samarbeidet om mer enn praksisplasser – det handler om å gi elevene reell erfaring og trygge rammer for å lære.
– Hun passer her, og derfor har hun fått ekstrajobb her også. Det er viktig at elevene spør når det er noe de lurer på. Jeg sier alltid at det er bedre at de spør om ting enn at de ikke spør om noe. Å stille spørsmål om arbeidet er den beste måten å lære på, sier hun.
Lærling Turid Drivdal gikk studiespesialisering på Kristiansand katedralskole, Gimle, før hun tok siste året på studiespesialisering på Risør vgs. Deretter begynte hun som deltidsansatt hos Mester Grønn i Kristiansand, samtidig som hun studerte ved Universitetet i Agder.
– Jeg trodde ikke jeg hadde kreative evner, og jeg tok bachelor i europeisk språk. Så flyttet jeg til Oslo og hadde helt andre planer. Men så leste jeg om at det var mulig å bli blomsterdekoratør som voksen. Det var noen jeg kjente som hadde delt informasjon om skolen på Facebook, og da begynte jeg på grunnopplæring for voksne gjennom BLOK – Blomsterdekoratørfagets Opplæringskontor, forteller hun.
Fargelære
Nå er hun andreårs lærling, etter først å ha gått ett år på kurs gjennom BLOK, hvor hun fortsatt får teoretisk opplæring.
– Det er både opplæring i kundebehandling, fargelære og stilhistorie. Som blomsterdekoratør skal du også kunne mye om tradisjonelle høytider som bryllup og begravelser, hvor blomster tradisjonelt har stor betydning, og hvordan ulike kulturer og religioner markerer disse, sier hun.
Samlet viser Emily og Turid hvordan ulike innganger til yrket kan utfylle hverandre – fra tidlig utforsking i YFF til voksen vei fram mot fagbrev.
Turid tar fortsatt noen kurs gjennom BLOK, men er nå først og fremst lærling på heltid. Hun trives veldig godt på Mester Grønn på Ski, og regner med fortsatt jobb i blomsterfaget etter at hun er ferdig med fagbrevet om et års tid.