Skolenes landsforbund: – Forutsigbarhet må være grunnmuren i ny arbeidstidsavtale
Skolenes landsforbund mener tiden er overmoden for en arbeidstidsavtale som gir lærere mer forutsigbarhet og reell tid til kjerneoppgavene.
Denne uken startet nye forhandlinger om arbeidstid i skolen. Forhandlingene skjer mellom lærerorganisasjonene og KS.
Skolenes landsforbund ønsker en arbeidstidsavtale som gir lærere mer forutsigbarhet og reell tid til kjerneoppgavene. Forbundet peker på økende merarbeid, uklarheter i oppgavefordeling og en kontaktlærerrolle som har vokst langt utover ressursene som følger med.
– Lærerne står i en tidsklemme som går direkte utover kvaliteten på undervisningen og elevenes læringsutbytte. Det kan vi ikke akseptere lenger. Tiden er overmoden for en avtale som gir lærere mer forutsigbarhet og reell tid til kjerneoppgavene, sier forbundsleder Jon Oddvar Holthe i en pressemelding.
– Forutsigbarhet må være grunnmuren i ny arbeidstidsavtale, understreker han.
Forbundet understreker at mangel på tydelige rammer for oppgaver som inspeksjon, «anna elevretta arbeid» og økt ansvar for kontaktlærere gjør at arbeidsbelastningen øker uten at ressursene følger etter. Holthe mener dette truer både kvaliteten i skolen og rekrutteringen til yrket.
– Rimelige krav
Utdanningsforbundet tropper opp med fire hovedkrav til årets forhandlinger:
Mer tid til kontaktlærere som har ansvar for 20 elever og flere – og lærerne skal selv disponere den.
Styrkede livsfasetiltak for nyutdannede og eldre lærere. Nyutdannede lærere skal få ytterligere rett til redusert undervisning det første yrkesåret.
Arbeidstiden skal brukes til kjerneoppgaver, ikke til andre oppgaver.
Tydeligere og bedre tidsressurser i alle skoleslag.
– Kravene våre er rimelige krav, sier UDF-leder Geir Røsvoll.
KS sier de vil ha en arbeidstidsavtale som er i takt med tiden, mens Norsk lektorlag krever at arbeidstidsavtalen må skjerme lærernes undervisningsoppdrag.