Å legge ned Oslo Skolemuseum er å svekke lærerprofesjonens dannelsesgrunnlag
Debatt: For grunnskolelærerutdanningene ved OsloMet vil dette bety tap av en viktig læringsarena og samarbeidspartner.
Nedleggelse av museet vil svekke kvaliteten på utdanningen av fremtidige lærere for Osloskolen.
Museet har i mange år vært en sentral samarbeidspartner for oss. Nærmere 200 studenter deltar årlig i undervisningsopplegg på museet hvor de lærer om skolehistorie gjennom praktiske og estetiske prosesser i autentiske omgivelser.
Studentene får mulighet til å lage undervisningsopplegg for hverandre, blant annet med bruk av dramapedagogiske metoder. I tillegger lager de digitale fortellinger om skolehistorie med bruk av gjenstander og utstillinger i museet. De beskriver disse aktivitetene som noe av det som har engasjert dem mest i løpet av studiet. Mange ønsker selv å bruke museet som læringsarena når de begynner å undervise i skolen.
Museets ansatte besitter unik kompetanse innen skolehistorie og dramapedagogikk som komplementerer lærerutdanningen på en svært verdifull måte. For oss og våre studenter er Oslo Skolemuseum mer enn et museum: det er en arena for visuell formidling og materielle eksempler på vår skolehistorie. Museet og dets arkiv er også en viktig ressurs i forskningsøyemed, og bidrar med et unikt datamateriale for skoleforskere. En nedleggelse betyr at viktige fortellinger om Oslos skolehistorie blir borte for nye generasjoner av elever, studenter og lærere.
Stortingsmelding 34 (2023–2024) etterlyser en mer praktisk skole og økt fokus på estetiske læringsprosesser. Dette innebærer også at lærerutdanningen må blir mer praktisk og her spiller museet en viktig rolle som vår partner.
Å legge ned museet vil være det motsatte av hva stortingsmeldingen krever. Vi håper byrådet ser betydningen av museet som lærings- og danningsarena i lærerutdanningen.