Lavere karaktersnitt for avgangselevene fra grunnskolen
Årets avgangselever i grunnskolen har i gjennomsnitt 42,2 grunnskolepoeng. Det er en liten nedgang fra fjoråret, men snittet er høyere enn før pandemien.
Det viser tall fra Utdanningsdirektoratet.
Karaktersnittet for årets avgangselever er 0,2 poeng lavere enn det var for elevene som gikk ut av grunnskolen i fjor. Dermed fortsetter fjorårets nedgang i grunnskolepoeng, selv om nedgangen er betydelig mindre i år.
Jenter har høyere snitt enn gutter
– Vi ser at karakterene går noe ned sammenlignet med årene under og etter pandemien. Vi vet ikke helt hva dette skyldes, men det kan være en normalisering etter pandemiårene hvor vi så at standpunktkarakterene gikk opp til tross for at andre undersøkelser har vist at læringsresultatene gikk ned i samme periode, sier avdelingsleder for statistikk og dataforvaltning Irene Hilleren.
Karaktersnittet er likevel litt høyere enn det var før pandemien.
Som tidligere år har jentene høyere snitt enn guttene. Jentenes karaktersnitt er i år på 44,3 grunnskolepoeng, sammenlignet med 40,3 for guttene. Fordelt på fylker er karaktersnittet høyest i Oslo og lavest i Finnmark.
Stadig flere mangler vurderingsgrunnlag
Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser også at stadig flere elever mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag. I norsk hovedmål har for eksempel andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag økt fra 1,8 til 3,1 prosent i løpet av de siste fem årene.
Økt skolefravær kan ifølge direktoratet være en årsak.
– Det er bekymringsfullt at stadig flere elever ikke har grunnlag for vurdering når de går ut av grunnskolen. Det er viktig å snu utviklingen vi ser med økt fravær, sier Hilleren.
Det har også vært en økning i andel elever som har fritak fra karakterer i norsk sidemål, fra 21 prosent i fjor til 23 prosent i år.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
16-åring dømt til sju måneders ungdomsstraff for vold mot 14-åring
En 16-åring er dømt til sju måneders ungdomsstraff etter å ha sparket en 14-åring i hodet slik at han mistet bevisstheten, melder Fædrelandsvennen.
-
Diskuterer et felles nordisk samarbeid om aldersgrense i sosiale medier
– Norge tar nå et initiativ til et tettere samarbeid i Norden for en aldersgrense i sosiale medier og en trygg digital oppvekst for barn og unge, sier barne- og familieminister Lene Vågslid (Ap).
-
Byrådet i Oslo snur etter kritikk – blar opp millioner mot ungdomskriminalitet
Oslo-byrådet øker satsingen mot ungdomskriminalitet med millioner til blant annet fritidsklubber og biblioteker. «Spin» og Black Friday-luretilbud, sier Ap og SV.
-
Flere 5.-klassinger sliter med lesing, viser nasjonale prøver
Femteklassinger sliter mest med lesing, viser årets Nasjonale prøver. Samtidig har matte- og engelskkunnskapene forbedret seg blant åttendeklassingene.
-
SSB-framskrivninger: Barnehagelærer-mangelen vil øke
Det vil bli færre barnehagelærere i årene framover, og det vil ikke være mange nok til å dekke etterspørselen, ifølge SSB. – Vi må utdanne flere og få flere til å bli i yrket, sier Utdanningsforbundet.
Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser også at stadig flere elever mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag. I norsk hovedmål har for eksempel andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag økt fra 1,8 til 3,1 prosent i løpet av de siste fem årene.
Økt skolefravær kan ifølge direktoratet være en årsak.
– Det er bekymringsfullt at stadig flere elever ikke har grunnlag for vurdering når de går ut av grunnskolen. Det er viktig å snu utviklingen vi ser med økt fravær, sier Hilleren.
Det har også vært en økning i andel elever som har fritak fra karakterer i norsk sidemål, fra 21 prosent i fjor til 23 prosent i år.
(©NTB)