Lavere karaktersnitt for avgangselevene fra grunnskolen
Årets avgangselever i grunnskolen har i gjennomsnitt 42,2 grunnskolepoeng. Det er en liten nedgang fra fjoråret, men snittet er høyere enn før pandemien.
Det viser tall fra Utdanningsdirektoratet.
Karaktersnittet for årets avgangselever er 0,2 poeng lavere enn det var for elevene som gikk ut av grunnskolen i fjor. Dermed fortsetter fjorårets nedgang i grunnskolepoeng, selv om nedgangen er betydelig mindre i år.
Jenter har høyere snitt enn gutter
– Vi ser at karakterene går noe ned sammenlignet med årene under og etter pandemien. Vi vet ikke helt hva dette skyldes, men det kan være en normalisering etter pandemiårene hvor vi så at standpunktkarakterene gikk opp til tross for at andre undersøkelser har vist at læringsresultatene gikk ned i samme periode, sier avdelingsleder for statistikk og dataforvaltning Irene Hilleren.
Karaktersnittet er likevel litt høyere enn det var før pandemien.
Som tidligere år har jentene høyere snitt enn guttene. Jentenes karaktersnitt er i år på 44,3 grunnskolepoeng, sammenlignet med 40,3 for guttene. Fordelt på fylker er karaktersnittet høyest i Oslo og lavest i Finnmark.
Stadig flere mangler vurderingsgrunnlag
Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser også at stadig flere elever mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag. I norsk hovedmål har for eksempel andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag økt fra 1,8 til 3,1 prosent i løpet av de siste fem årene.
Økt skolefravær kan ifølge direktoratet være en årsak.
– Det er bekymringsfullt at stadig flere elever ikke har grunnlag for vurdering når de går ut av grunnskolen. Det er viktig å snu utviklingen vi ser med økt fravær, sier Hilleren.
Det har også vært en økning i andel elever som har fritak fra karakterer i norsk sidemål, fra 21 prosent i fjor til 23 prosent i år.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Benjaminprisen til Sandvika videregående skole
Sandvika videregående skole får Benjaminprisen for sitt helhetlige og langsiktige arbeid for å forebygge utenforskap, diskriminering, radikalisering og rasisme.
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
Tallene fra Utdanningsdirektoratet viser også at stadig flere elever mangler vurderingsgrunnlag i ett eller flere fag. I norsk hovedmål har for eksempel andelen elever som ikke får vurderingsgrunnlag økt fra 1,8 til 3,1 prosent i løpet av de siste fem årene.
Økt skolefravær kan ifølge direktoratet være en årsak.
– Det er bekymringsfullt at stadig flere elever ikke har grunnlag for vurdering når de går ut av grunnskolen. Det er viktig å snu utviklingen vi ser med økt fravær, sier Hilleren.
Det har også vært en økning i andel elever som har fritak fra karakterer i norsk sidemål, fra 21 prosent i fjor til 23 prosent i år.
(©NTB)