Årevis med nasjonale prøvefeil:
Krever svar på om politiske beslutninger er tatt på feil grunnlag
– Dette må vi rydde opp i, sier Hege Bae Nyholt i Rødt. De vil ta saken til Stortinget for å få svar på hvilke konsekvenser dette har hatt for politiske avgjørelser.
Torsdag ble det klart at Utdanningsdirektoratet avpubliserer resultatene fra nasjonale prøver fra 2015-2021 på grunn av feil i tallmaterialet.
I 2023 avdekket forskere ved Frischsenteret betydelige feil i tallene fra nasjonale prøver. Flere måneder senere innrømmet Utdanningsdirektoratet at det var større problemer med statistikken enn de vedgikk i første omgang.
Og nå har de avpublisert alle resultater fra en seksårsperiode fram til 2021.
Tar det til Stortinget
– Nå må vi få oversikt. Utdanningsdirektoratet må være tydelig på hvilke konsekvenser disse feilene kan ha hatt, sier Hege Bae Nyholt som sitter i utdannings- og forskningskomiteen for Rødt på Stortinget.
Hun sier de vil ta saken opp i Stortinget.
– Det er vesentlig å få svar på hvilke politiske beslutninger som har blitt tatt på grunnlag av feilaktig tallmateriale, sier Nyholt.
Hun mener det er viktig også for lærere og elever å få skikkelig svar på konsekvensene det kan ha hatt.
– Her har lærere fått tilbakemeldinger på jobben de har gjort som ikke har vært korrekte. Og unger har blitt «målt feil». I Rødt er vi mot denne type testing og måling, men det er nå uansett sånn at dersom vi først går på badevekta, vil vi jo ikke at den skal vise sju kilo feil, sier Nyholt og fortsetter:
– Nå har vi sett at vi ikke kan stole blindt på nasjonale prøver. De har faktisk inneholdt feil. Da er det en skummel strategi å støtte seg så mye på den type statistikk når det skal tas politiske beslutninger, sier Nyholt.
– Ikke spesielt tillitsskapende
Hun sier det er viktig at Utdanningsdirektoratet nå er åpne om hva som faktisk har skjedd.
– Feil kan skje, men dette er ikke spesielt tillitsskapende. Nå må de være både tydelige og transparente i den videre prosessen og vise at de er villige til å rette opp feil, sier Nyholt.
Hun mener dette viser at denne type testing ikke er det som skal til for å få bedre læring for elevene.
– For å få til det må vi heller øke bemanningen og bruke ressurser på det. Dersom vi ikke har folk nok, får vi i alle fall ikke de resultatene vi ønsker, sier Nyholt.