Styrk fellesskolen – det styrker Norge!
Debatt: Fellesskolen trenger ikke nivådeling og privatisering. Den skal være en inkluderende skole for alle.
Støre & co! Se opp for de skolepolitiske fellene fra høyresiden, spesielt Frp. Fellesskolen trenger ikke nivådeling og privatisering. Den skal være en inkluderende skole for alle.
Skolenes landsforbund forventer at Arbeiderpartiet og støttepartiene setter inn støtet for å styrke fellesskolen, ikke minst gjennom alternative opplæringsarenaer som kan løfte elevene som sliter – og få dem gjennom et utdanningsløp.
Mange elever lærer best når teori kombineres med praksis. Gjennom alternative læringsarenaer – som gårdsbruk, verksteder, bedrifter, arbeidslivsfag og uteskole – får de oppleve en mer variert skolehverdag. Når slike tilbud tas i bruk tidlig, ser vi mindre stress, færre tilfeller av skolevegring og flere elever som opplever mestring og trivsel.
Skolens betydning
Skolen er fellesskapets viktigste arena. Her møtes barn og unge uavhengig av bakgrunn, og her legges grunnlaget for framtidas samfunn. Vi trenger en skole der alle barn og unge får like muligheter. Derfor må regjeringen være tydelig: Offentlig fellesskole skal styrkes – ikke svekkes. Det betyr et kraftfullt nei til mer privatisering og kommersialisering, og et ja til en sterk offentlig finansiering som sikrer at ressursene går til elevenes læring og ikke til profitt. Øremerkede midler til skolen må brukes på skolen – ikke forsvinne i kommunale sparetiltak. Bare slik kan vi være sikre på at pengene når fram til klasserommet, lærerne og elevene som trenger dem mest.
For å sikre kvalitet i undervisningen må vi få flere kvalifiserte lærere inn i klasserommene. Det handler om bedre lærerutdanning, men også om å sørge for at yrket blir attraktivt – med gode lønns- og arbeidsvilkår, og med en arbeidstid som faktisk gjør det mulig å være en god lærer.
Det er gledelig at partiene på venstresiden støtter flere av våre viktigste saker, selv om ikke alle partiene er 100 prosent enige med oss. Lovfesting av lærer i alle timer, krav om sosialfaglig kompetanse på skolene og styrking av laget rundt eleven er tiltak vi forventer blir satt ut i livet. Vi mener også at lærernormen må bevares og at brudd på normen skal få konsekvenser – et tydelig signal fra partier som ønsker å sikre kvalitet i klasserommet.
Inkludering, ikke konkurranse
Videre er vi fornøyde med at mange av venstresidepartiene vil fjerne rangering av skoler basert på nasjonale prøver, samt jobbe mot nivådeling. Det er i tråd med vårt syn: Skolen skal være et inkluderende fellesskap, ikke en konkurransearena. Her må Støre-regjeringen ta grep for å gi både lærere og elever arbeidsro.
Samtidig må vi sette en stopper for den økende test- og måleiveren som preger norsk skole. Skolen skal være et sted for læring, mestring og trivsel – ikke et resultatregime som stjeler tid og energi fra både elever og lærere.
For å skape en trygg og inkluderende skolehverdag må det dessuten satses på hele laget rundt eleven. Helsesykepleiere, miljøarbeidere, assistenter og andre yrkesgrupper er avgjørende for at skolen skal lykkes med sitt samfunnsoppdrag.
Skolenes landsforbund forventer at Støre-regjeringen setter fellesskolen først. Vi vil gjerne bidra konstruktivt i arbeidet. Våre medlemmer er tett på klasserommene hver dag. Vi vet hva som trengs for at barn og unge skal møte en skole som ser dem, løfter dem og gir dem like muligheter.
Styrk fellesskolen – det styrker Norge!