Danait Fessehation og Bernard Bjerkevold.

Med ny teknologi skal de utdanne morgendagens helsepersonell 

På Eidsvoll videregående får elevene opplæring med moderne teknologi. 

Publisert

Sammen med leverandører og Eidsvoll kommune tar helse- og oppvekstfag på Eidsvoll videregående skole i bruk ny teknologi og nytt utstyr.

Hensikten er å gi elevene praksis i rom og med utstyr som etterligner det de vil møte i virkeligheten.

– Når elevene allerede på skolen blir trent i de siste teknologiske løsningene og hjelpemidlene, vil de være bedre kvalifisert når de skal ut i praksis, som lærlinger og som arbeidstakere, sier Ronny Matsson.

Han er lærer i yrkesforberedende team, og mener skolen må jobbe fremtidsrettet og innovativt. Det skjer mye på teknologifronten, og skolen er nødt til å henge med, understreker han.

På den måten kan de utdanne morgendagens helsepersonell, ikke gårsdagens.

 Gull for elevene og helsevesenet

Eidsvoll videregående skole har, sammen med leverandører – med Hepro som hovedaktør – bygd opp egne rom med teknologisk utstyr og hjelpemidler. Disse rommene skal brukes i undervisning, men er også tenkt som en møteplass for samarbeid utenom skoletiden.

Skolen har 100 elever i helse- og oppvekstfaget, fordelt på seks klasser. Det er omtrent tre gutter i hver klasse.

Ronny Matsson, Inger-Lise Hansen Grønland og Håkon Behn i et av de tre rommene som er gjort i stand som nye teknologirom på Eidsvoll.

– Jeg kjenner ikke til slikt samarbeid på andre skoler, men tenker det kan være aktuelt mange steder, sier Ronny Matsson. 

Et av somerommene elevene øver på.

– Elevene i helse og oppvekstfag har praksisperioder både på vg1 og i stor grad på vg2. Jo mer de kan, desto større utbytte får de av praksisperiodene. For å få til tidlig rekruttering, må skolen mer på banen.

Inger-Lise Hansen Grønland er velferdsteknologikoordinator i Eidsvoll kommune og ønsker prosjektet varmt velkommen. Kommunen tilbyr helhetlige tjenester for sine cirka 28 000 innbyggere, og rekruttering av kvalifisert helsepersonell er en velkjent utfordring.

– For oss er det gull verdt at elevene kjenner til det siste innen teknologien. Vi ser for oss at de vil føle seg tryggere på hjelpemidler og teknologiske løsninger, og at de blir en ressurs i overgangen til bruk av disse på arbeidsplassen. Dessuten synes mange elever det er gøy å bruke det de har lært på en ekte arbeidsplass, sier Grønland.

– Dagens ungdom er vant til teknologisk verktøy, og jeg er imponert over hvor fort de blir gode i bruk av teknologi. Det kan vi blant annet takke skolen for.

Ronja Aleksandra Korvanen viser noen av hjelpemidlene på badet.

 Det handler om å jobbe annerledes

Håkon Behn representerer Hepro AS, som leverer teknologiske løsninger til kommuner over hele landet. Samarbeidet med Eidsvoll videregående skole startet for tre år siden, på initiativ fra Ronny Matsson.

– Mange synes teknologi er spennende, og noe de kanskje ikke forbinder med helsefag. Men utviklingen har vært rivende. Vi ser nye måter å ivareta omsorgsbehovet på, sier Behn. 

– Teknologiske hjelpemidler skal ikke erstatte den varme hånden, men komme i tillegg, som støtteverktøy.

Han peker på viktigheten av å bruke helsearbeidere der de trengs. For eksempel kan digital overvåking redusere behovet for hyppige rombesøk og gi pasientene bedre nattero ved at de slipper å bli vekket av at døren til rommet åpnes flere ganger i løpet av natten.

– Samspill og kompetanse gjør at man kan jobbe annerledes, og nye stillinger skapes i helsesektoren. En stilling som teknologiansvarlig kan for eksempel gjøre faget mer attraktivt for gutter.

Matsson legger til at det handler om å endre kultur.

– Det nytter ikke å prakke på noen teknologi som er så komplisert at den havner i skuffen og jobben gjøres på gamlemåten, sier han. 

– For den oppvoksende generasjon er teknologi en del av hverdagen, og her må skolen ta sitt ansvar og bygge broer til arbeidsplassene og deres teknologi. 

 Stor interesse for konseptet

Matsson har besøkt flere messer og satt seg inn i teknologiske hjelpemidler, men er klar på at elevene lærer mer av leverandørene, som kjenner produktene i detalj.

Kjøkkenbenken kan enkelt heves ved å trykke på en knapp, slik at det kan bli plass til en rullestol under., viser Ronja. Det finnes også annen hensiktsmessig teknologi på kjøkkenet.

– Jeg håper vi kan få til to slike samarbeidsdager i året – den første tidlig i skoleåret. Slik kan vi fange elevenes interesse tidlig på vg1, noe som sannsynligvis vil øke motivasjonen, sier han. 

Elevene hadde ulike roller da over 50 ansatte fra kommunen og flere leverandører besøkte skolen på den første samarbeidsdagen mellom partene. 

Både Matsson, Behn og Grønland understreker at teknologi i helsesektoren er et brennhett tema. Flere elever møtte igjen personer de tidligere hadde jobbet med i praksis, og slike arrangementer gir viktig nettverksbygging.

– Det var god stemning hele veien, og elevene gjorde alt fra å lage mat til å vise de besøkende rundt. Jeg fikk nesten gåsehud av å oppleve elevenes engasjement, sier Behn..

– Dette viser at vi er på rett vei inn i fremtidens helseyrker. Elevene blir lært opp i det som kommer, og vi kvalitetssikrer dem for yrkeslivet. Dette er særlig viktig med tanke på eldrebølgen. Vi må rekruttere helsearbeidere med kunnskap om den nyeste teknologien. Det kan gjøre hverdagen enklere for både pasienter, pårørende og ansatte, avslutter Matsson.

© Utdanningsnytt