Hvorfor overser Buxrud det som faktisk virker?
Debatt: – Erfaringene fra Nesna viser vei
Ola Buxrud stiller i Utdanningsnytt spørsmål ved hvordan vi skal få flere og bedre lærere. Det er et viktig spørsmål – men dessverre bommer han på flere av svarene.
Buxrud uttrykker liten tro på lærerutdanningene og mener fjerningen av karakterkravene er et feilgrep. Senterpartiet mener det motsatte. De rigide kravene fra Solberg-regjeringen stengte ute mange motiverte og dyktige kandidater, særlig de som ville undervise i andre fag enn norsk og matematikk. Skal vi virkelig mene at bare de som ble uteksaminert etter 2021 er gode nok lærere?
Men det mest alvorlige er at Buxrud overser det som faktisk virker: desentralisert og fleksibel lærerutdanning. Erfaringene fra Nesna er tydelige. Når utdanningen tilbys lokalt, tilpasset voksne med jobb og familie, får vi flere lærere – og vi får lærere med sterk lokal forankring og høy motivasjon. Nesna har vist at det er mulig å utdanne lærere der folk bor, og at dette gir resultater.
Senterpartiet har satset tungt på å bygge ut slike tilbud. Vi vet at vi ikke kan basere lærerrekruttering kun på ungdom mellom 19 og 24 år. Vi må nå 32-åringen og 42-åringen som vurderer å bli lærer – og det gjør vi gjennom utdanningstilbud som er tilgjengelige og tilpasset livssituasjonen deres.
Dette handler ikke bare om distriktspolitikk – det handler om å sikre nok kvalifiserte lærere i hele landet. Det handler om å erstatte ufaglærte i klasserommene med faglærte. Og det handler om å gi lærerne tillit og tid til å undervise, ikke bare rapportere.
Så ja, Buxrud har rett i at vi må gjøre mer for å få flere lærere. Men løsningen ligger ikke i å snevre inn hvem som får bli lærer – den ligger i å åpne opp for flere, gjennom desentralisert utdanning og tillit til lærerprofesjonen. Erfaringene fra Nesna viser at det virker. Det er på tide at vi snakker mer om det.