Når skolens nettbrett blir en plagsom husgjest

Debatt: Barn har sjelden med seg skolebøker hjem i helger og ferier – hvorfor skal nettbrett behandles annerledes?

Publisert Sist oppdatert

Det nærmer seg leggetid, og lysene er slukket på barnerommene. Alle digitale enheter er samlet inn for kvelden. Så kommer tanken snikende – hvor er nettbrettet til «poden»? Sannsynligheten for at det ligger på barnerommet et sted, er stor. 

Mens debatten raser om begrensninger på skjermtid, aldersgrenser på sosiale medier og mobbing på nett – er skjermnomaden (barnet) like fullt i gang på sin daglige rullering fra skjerm til skjerm. Og foreldrene, de har fått nok en beskjed om å sette grenser for enda en skjerm utlevert av skolen.

Mangler reelt samarbeid mellom skole og hjem 

I de fleste andre sammenhenger pekes det på viktigheten av et godt samarbeid mellom skole og hjem – dette gjelder også i aller høyeste grad i arbeidet med å trygge barn i deres digitale tilværelse. Men i det digitale samarbeidet legges ofte ansvaret på foreldrene og hva de bør gjøre hjemme. Dette blir også tydelig i de nye nasjonale skjermrådene som kom fra regjeringen denne uken.

Nettbrett utlevert av skolen er imidlertid et eksempel på en arena som faktisk krever et reelt samarbeid. Det er en digital enhet som blir utlevert av skolen i beste mening, men som skaper mange utfordringer, som at nettbrettene ofte har dårlige filter og manglende mulighet for foreldre til å regulere tidsbruk og innhold. Å overlate ansvaret for å begrense skjermbruk til bare foreldre, når nettbrettet er skolens verktøy, blir derfor urimelig.

Vanskelig for foreldre 

Foreldre strever allerede i stor grad med å ha oversikt over hva barn og unge holder på med når de er online. Medietilsynets undersøkelse Barn og medier rapporterer at 94 prosent av barn mellom 9 og 11 år har egen mobil. Over halvparten av dem er på sosiale medier. Ifølge Eu kids online oppgir kun 40 prosent av norske barn mellom 9-17 år om at de har regler for hvor mye tid de får bruke på nettet.

Den gjennomsnittlige tiden for skjermbruk er litt under fire timer til dagen. Så mange timer av barnas liv går med til skjerm, i den livsfasen de er mest formbare. Det er i denne perioden barna bygger kapasitet for fremtiden, og det gjennom samspill ansikt til ansikt, sanserikdom, fysisk aktivitet og søvn – selve bærebjelkene for utvikling. Er det en ting vi vet mye, om så er det at disse bærebjelkene frarøves med mye skjermbruk.

Aldri før vært så ensomme 

Med Chromebooken, iPaden, og smarttelefonens inntog i det tusen hjem har barn og unge fått en mulighet til å være digitale 24 /7. Forskning viser at mengden tid barn og unge bruker online er en risikofaktor både for å utøve og bli utsatt for digital mobbing. Videre finner flere studier at mye skjermtid øker symptomer på psykisk uhelse, konsentrasjonsevnen reduseres, og avhengigheten av dopaminrushet øker.

Nettbrett er selvsagt et verktøy for å gjøre lekser, men i virkeligheten er det også nok en enhet som gir barn mulighet for å være på nett. Noen vil påstå at det er en arena for barna våre til å være sosiale. Men aldri før har norske barn hatt flere sosiale digitale arenaer – samtidig som rapporter viser at de aldri før har de følt seg så ensomme. Det er i utgangspunktet et paradoks. Å påstå at de digitale flatene ikke bør reguleres med bakgrunn i at det er unges arena for å være sosiale, kan sammenliknes med å opprettholde røykehjørner på skolen for å fremme fellesskap og trivsel.

To enkle grep 

I tillegg til at foreldre bør regulere barn og unges skjermbruk i hjemmet, kan beslutningstakere med noen enkle grep legge til rette for et godt og reelt samarbeid mellom skole og hjem når det gjelder digitale enheter som deles ut av skolen.

  1. Begrensninger på nettbrett bør være installert før det sendes hjem med eleven, slik at man kun får tilgang til de appene man trenger for å gjøre lekser. Flere kommuner får til dette, så hvorfor har man ikke funnet en løsning nasjonalt?
  2. Ladeskap må på plass på alle skoler hvor elevene får utdelt digitale verktøy av skolen, slik at man ikke trenger å sende med nettbrettet hjem i helger og ferier for at det skal være ferdig ladet til mandag.
  3. Nå må vi stå sammen for å sette trygge og gode rammer, og lære barna våre å ta kontroll over sine digitale liv. Et steg på veien vil være å la nettbrettene bli liggende igjen på skolen. For som det fort blir med husgjester, så vil de begynne å stinke etter et par dager.