Koronatiden har ført til at vi ser de stille barna 
lettere enn før, de urolige barna finner lettere roen, og barna er mer kreative, skriver Merete Hoel.
Koronatiden har ført til at vi ser de stille barna lettere enn før, de urolige barna finner lettere roen, og barna er mer kreative, skriver Merete Hoel.

– Koronatiden har ført til at vi ser de stille barna lettere enn før og de urolige barna finner lettere roen

Debatt. Barna er også mer kreative, skriver styrer Merete Hoel.

Publisert Sist oppdatert

I denne annerledestiden under koronatiden har jeg gjort meg noen tanker om barnehagehverdagen.

Selv om det har vært mange endringer å ta hensyn til med tanke på smitteveilederen og kohorter, har det skjedd mye positivt også.

Les også: Nedstengingen har ført til at både ansatte og foreldre har erfart hva som er en god barnehage

Mer tid med barna

Personalet har fått mer tid til å være sammen med få og faste barn over en lengre periode. De praktiske oppgavene har de gjort sammen med barna, eller det har vært en annen voksen som har gjort dem.

Vi ser at flere av barna har blomstret i denne perioden. Vi har sett stille og rolige barn som har begynt å leke sammen med andre. Barn som har tatt hånda til de stille og beskjedne barna, og inviterte dem inn i leken.

Det har vært færre konflikter mellom barna, og de urolige barna har funnet roen i leken. Vi har hatt voksne som har vært tett på barna, som har sett, støttet opp om og oppmuntret barna til gode og positive samspill med hverandre.

Hadde vi fått til denne endringen i en normal barnehagehverdag? Jeg er ikke sikker.

Ser lettere de stille barna

I en vanlig barnehagehverdag er det mye som skjer: barn som leker, voksne som hjelper til med konfliktløsning og støtter barn i leken, møter og foreldrekontakt. Oppi alt dette kan det være vanskelig å se de stille og rolige barna, se muligheten for andre lekekamerater eller finne roen i leken, fordi det er mye å følge med på.

Nå når vi har vært få barn som er sammen på et avgrenset område med en voksen, har det vært lettere for andre barn å oppdage de stille barna. Dette ønsker jeg å ta med inn i en normal barnehagehverdag. Hvordan kan vi bli enda bedre på å legge til rette for både de stille og de urolige barna?

Mer kreative barn

Det vi også har observert i denne annerledeshverdagen, er at barna har blitt mer kreative i leken, og de holder på en lek over en lengre periode.

Når barna har tilgang på færre leker, vil kreativiteten vokse frem, og barna bruker lekene de har tilgjengelig, på nye måter.

Jeg har også blitt mer tilhenger av at barnehagen skal ha flere udefinerbare leker tilgjengelig for barna, fordi jeg tror det vil styrke kreativiteten og samspille mellom barna.

«Vi kan se på kreativitet som et relasjonelt begrep – det oppstår i møte mellom mennesker eller mellom mennesker og materiell og miljøer», skriver Margareta Øhman i boka Vern om barnas lekestyrke. Det vi tar med oss fra denne annerledestiden i vår barnehage, er at vi vil jobbe mer med små grupper med faste voksne og barn som er sammen i et lekemiljø, der kreativiteten får blomstre over en lengre periode.