Det kan ta så mye som et halvt år før de yngste barna blir trygge i barnehagen

De yngste barnehagebarna er mest stresset, viser forskning.

Publisert Sist oppdatert

Å starte i barnehagen innebærer stress for barnet. Foreldrene «blir borte», og i starten vet ikke barnet helt om de kommer tilbake. For at barnet skal bli trygt, må det gjentatt erfare at foreldrene kommer tilbake, og at ansatte er tilgjengelige for trøst og kontakt, sier Elisabet Solheim Buøen. 

Hun er klinisk psykolog og forsker 1 ved RBUP Øst og Sør. Det tar fire til seks uker for de fleste barn å falle helt til ro, ifølge studier i Trygg før 3 fra 2024. For noen tar det så lang tid som et halvt år.

– Tilvenning er ikke gjort i løpet av tre dager. Det tar tid å bli trygg, sier Buøen, som har ledet forskningsprosjektet Trygg før 3, som er avsluttet.

 Stressnivået øker

Basert på data fra Trygg før 3 har forskere undersøkt stressnivået hjemme og i barnehagen hos 320 barn på småbarnsavdelinger. Målinger av stresshormonet kortisol i barnas spytt ble gjort i februar, slik at stress i forbindelse med tilvenning ikke skulle påvirke dataene.

Forsker Elisabet Solheim Buøen ved RBUP Øst og Sør

– Vi fikk bekreftet tidligere funn om at stressnivået øker fra morgen til ettermiddag i barnehagen, mens det synker på hjemmedager. I en normal biorytme skal nivået av kortisol synke gjennom dagen. Det gjør det ikke i barnehagen, sier professor i pedagogikk ved NTNU, May Britt Drugli.

 De yngste er mest sårbare

Den nye forskningen viser at yngre barn har høyere stressnivå enn de litt eldre.

– Det tyder på at de yngste er mest sårbare når det gjelder for eksempel regulering av inntrykk og følelser, sier Drugli. 

Mer enn tre barn per ansatt og dårlig organisering av dagen bidrar til å øke barns stressnivå i løpet av barnehagedagen, viser studien.  Barna blir mindre stresset når ansatte er på forskudd, aktivitetene er godt organisert, og det er en rolig atmosfære, viser studien. En tidligere studie viser at de yngste barna med de lengste barnehagedagene har høyest stressnivå.

– I tidligere studier har vi også funnet at det er sammenheng mellom barns trivsel og stress i barnehagen, samt at små barn tar ut slitenhet og stress hjemme etter barnehagen. Når de kommer hjem, synker kortisolnivået, og det er da reaksjonene ser ut til å komme, sier Drugli. 

Barn som er stresset, trives dårligere. Det å bidra til å redusere stress vil øke barnets trivsel, ifølge Drugli.

 Viktig å regulere barns stress

Drugli sier at vi ennå ikke vet nok om hva økt stress i løpet av barnehagedagen betyr for barn på kort eller lang sikt.

– Forhåpentligvis kan denne formen for stress klassifiseres som tolerabelt stress. Men inntil vi har god nok kunnskap, er det tryggest å ha som ambisjon å legge til rette for at stressnivået øker minst mulig gjennom dagen, påpeker Drugli.

Professor i pedagogikk May Britt Drugli ved NTNU

Buøen sier at vi ikke har holdepunkter for å si at stresset barn opplever når de starter i barnehagen, er skadelig for de fleste, men at mye tyder på at det heller ikke utelukkende er positivt stress.

– Det er avgjørende at barna får god hjelp til å regulere stress, sier Buøen. For å få det til trengs det nok og kompetente ansatte på jobb, slik at det oppleves stabilt for barna, ifølge Buøen. 

Det er også viktig med forutsigbarhet. Det betyr gode rutiner og overganger, slik at barna vet hva som forventes av dem.

Dette kan beskytte barna mot stress

Overganger: La barnet få god tid til å bli kjent med barnehagen, ansatte og noen av barna før barnehagestart. Starter barnet i august, kan barnet besøke barnehagen med foreldrene gjennom våren.

Foreldreaktiv tilvenning: Foreldrene bør være med barnet i barnehagen i minst fem dager, slik at personalet gradvis kan ta over stell og legging. Da får barnet en relasjon til det nye (ansatte) med det trygge (foreldrene) til stede.

Tilpasning: Ha en god dagsrytme og organisere barnehagedagen tilpasset små barns behov. Mindre barnegrupper fungerer godt for små barn. Bemanningsnormen må oppfylles.

Foreldresamarbeid: Et nært samarbeid kan avdekke og bidra til å støtte de barna som strever med overgangen til barnehage. Barna tar i stor grad ut det de strever med i barnehagen, når de kommer hjem, fordi stressnivået da synker.

Kilder: Professor i pedagogikk May Britt Drugli ved NTNU og forsker 1 Elisabet Solheim Buøen RBUP Øst og Sør.

Powered by Labrador CMS