Å gjøre SFO-tid om til skoletid er et skritt i feil retning

Debatt: Istedenfor å presse mer formell læring nedover i alder, bør man vurdere å flytte skolestarten til 7-årsalderen, og heller styrke barnehagen som en pedagogisk institusjon for 5- og 6-åringer.

Publisert

I flere land, som for eksempel Finland, starter ikke barna på skolen før de er 7 år. Finland har et av verdens beste utdanningssystem, og deres tilnærming legger vekt på lek og sosial utvikling i de tidlige barneårene. 

Tidlig skolestart gir ikke nødvendigvis bedre resultater på lang sikt. Barn utvikler seg forskjellig, og noen trenger mer tid til å modnes før de er klare for den formelle læringen som skolen tilbyr. 

Å flytte 1. trinn til barnehagen, som en «0-klasse», vil gi barna en mykere overgang fra lek til læring. Barnehagen er allerede en trygg og kjent arena for de fleste 5- og 6-åringer. Her kan de fortsette å utvikle seg gjennom lekbaserte aktiviteter, samtidig som de gradvis introduseres for mer strukturerte læringsaktiviteter tilpasset deres alder og utviklingsnivå. 

Dette vil gi flere barn og ungdom som vil oppleve skolen som en mestringsarena. Vi vet at tidlig innsats for barna betyr mye for det lengre læringsløpet. Samtidig vil denne ordningen frigjøre ressurser i skolen, slik at lærerne kan fokusere på elever som i større grad er klare for forventningene og kravene som den formelle undervisningen krever. 

La oss heller investere i å gjøre barnehagen enda bedre, med fokus på pedagogisk kvalitet og tilstrekkelig bemanning. La oss gi 6-åringene muligheten til å leke, utforske og lære i et miljø som er tilpasset deres behov og utvikling. I Latvia er bemanningen på denne aldersgruppen i barnehagen lik den på skolen: 1 voksen per 15 barn.

Hvorfor har vi slik en hastverk? 

Skolestart kan vente til de er 7 år – da er de bedre rustet til å møte de utfordringene skolen byr på.

Powered by Labrador CMS