Nå kan elevene bryte opp hengelåsene på innholdet hos Aftenposten Junior skole.

Åpner Aftenposten Junior skole og Aftenposten skole for alle elever fram til valget

Målet er å styrke demokratiforståelsen med nyheter som er tilpasset alder, trinn og skolehverdagen.

Publisert

Det skriver Aftenposten i en pressemelding. 

Der står det at alle norske elever fra 4.–10. trinn får nå gratis tilgang til Aftenposten Junior skole og Aftenposten skole fram til 9. september. 

Rundt 150 000 elever har allerede tilgang til tjenestene – nå åpner altså Aftenposten og Gyldendal tilbudet for alle, totalt over 400 000 barn og unge. 

Begge utgivelsene er redigert med tanke på elevenes forkunnskaper og læringsmål. 

– Vi vil gi alle skoleelever mulighet til å følge nyhetsbildet i valgkampen. Det gjør det lettere å forstå hva som skjer rundt dem og diskutere hva demokrati betyr i praksis, sier Audun Solberg, redaktør for avis og forlag i Aftenposten.

– Demokratiet styrkes når unge får et språk for å diskutere og forstå det som skjer rundt dem. Vi vet at mange lærere bruker disse tjenestene nettopp for å trene kildekritikk og stimulere til engasjement, og det kommende valget gjør det jo ekstra aktuelt å ta opp dette i undervisningen, sier Mari Midtstigen, redaktør i Aftenposten Junior.

Kan mindre om demokrati

I sommer bestemte Amedia seg for å gi  unge mellom 15 og 20 år tilgang til over 120 norske aviser. I løpet av sommeren har 30.000 registrert seg. 

Også Norsk journalistlag (NJ) arbeider for å få å sikre at ungdom kan lese norske aviser. På landsmøtet deres i vår vedtok NJ at de ønsker å gi unge fri tilgang til redaktørstyrte medier gjennom mediestøtteordningen. 

Undersøkelser har vist at norske 14-åringer kan mindre om demokrati enn tidligere.  En undersøkelse som Norsk naturfagssenter publiserte tidligere i år viser også at elever ikke liker å møte andre meninger enn sine egne. Femte- og sjetteklassingene oppga i undersøkelsen de blir irritert når noen mener noe annet enn dem selv.

Leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, roser tiltakene som gir unge tilgang til redaktørstyrte medier: 

– Det er behov for en demokratisk beredskap i samfunnet og i det arbeidet har skolen en nøkkelrolle. Skolen er den viktigste samfunnsinstitusjonen vi har for å forebygge utenforskap og radikalisering. Det er her elever skal lære om kildekritikk og forskjellen på det de leser i redaktørstyrte medier kontra det de finner i sosiale medier, sa Røsvoll til Utdanningsnytt i vår.