Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia.

30.000 unge har tatt i bruk gratis tilgang til Amedia-aviser

Amedia har gitt unge mellom 15 og 20 år tilgang til over 120 norske aviser. I løpet av sommeren har 30.000 registrert seg. 

Publisert Sist oppdatert

– Det forteller oss at unge både vil og kan engasjeres i redaktørstyrt innhold - særlig når det handler om det som skjer der de bor og som angår deres liv, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunn og kommunikasjon i Amedia i en pressemelding. 

Ingul peker på at prosjektets mål er å styrke unges forhold til redaktørstyrte medier, og bidra til økt samfunnsforståelse og mediekompetanse, og understreker at dette er spesielt viktig i et valgår. 

– Unge får i dag i stor grad nyhetene sine fra kyniske globale plattformer hvor feil og falsk informasjon ofte dominerer - i sterk kontrast til Amedias frie redaktørstyrte aviser som er til stede der folk bor, og i lokalsamfunnene der demokratiet starter, sier hun. 

Initiativet er muliggjort gjennom støtte fra Amediastiftelsen, i tillegg til Amedias egen innsats. Ordningen skal evalueres etter ett år. 

Skal lære om kildekritikk

Også Norsk journalistlag (NJ) arbeider for å få å sikre at ungdom kan lese norske aviser. 

På landsmøtet deres i vår vedtok NJ at de ønsker å gi unge fri tilgang til redaktørstyrte medier gjennom mediestøtteordningen. 

Det er Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet, svært positiv til. Han mener regjeringen må bidra for å få en slik ordning på plass. 

– Vi ønsker oss en ordning som ikke bare omfatter lærere og elever i videregående, men som også omfatter ungdomstrinnet. Det er behov for en demokratisk beredskap i samfunnet og i det arbeidet har skolen en nøkkelrolle. Skolen er den viktigste samfunnsinstitusjonen vi har for å forebygge utenforskap og radikalisering. Det er her elever skal lære om kildekritikk og forskjellen på det de leser i redaktørstyrte medier kontra det de finner i sosiale medier, sa Røsvoll til Utdanningsnytt i vår.