
Mener fortsatt det var nødvendig å gripe inn i lærerstreiken i 2022
Statssekretær Per Olav Hopsø forsvarer bruken av tvungen lønnsnemnd i 2022-streiken.
– Arbeids- og inkluderingsdepartementet har registrert ILOs komite for organisasjonsfrihet sin uttalelse om inngrepet i lærerstreiken i 2022. Departementet mener fortsatt det var nødvendig å gripe i denne streiken.
Det skriver statssekretær i Arbeids- og inkluderingsdepartementet, Per Olav Hopsø (Ap), i en e-post til Utdanningsnytt.
Lærerstreiken i 2022 var historiens lengste. Da regjeringen brøt inn med tvungen lønnsnemnd var over 8.000 lærere i streik.
Regjeringens begrunnelse for å avslutte streiken var at den kunne gi langsiktige negative virkninger for elevene. Folkehelseinstituttet (FHI) mente 14.000 elever risikerte forverring av psykiske utfordringer dersom streiken fortsatte.
Utdanningsforbundet mente bruken av tvungen lønnsnemnd fjernet lærernes reelle streikerett. De klaget staten inn for den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO (International Labour Organization).
Mandag kom deres kjennelse. ILO mener at de mulige langsiktige virkningene av streik i utdanningssektoren ikke rettferdiggjør inngrep i streikeretten.
Men i departementet er de ikke enige i den konklusjonen.
– Da staten grep inn berørte streiken over 72.000 elever over hele landet og medførte alvorlige konsekvenser for elevenes opplæringstilbud, psykososiale miljø og psykiske helse, skriver Hopsø.
Merker seg uttalelsen
Norge har fått lignende kritikk av ILO tidligere. Og igjen uttaler komité at de beklager Norges bruk av tvungen lønnsnemnd for å avslutte lovlige streiker.
– Uttalelsen er tydelig på at utdanningssektoren har en vid streikerett. Det er svært viktig fremover, sa leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, til Utdanningsnytt mandag.
ILO skriver i sin kjennelse at de forventer at staten i samråd med partene i arbeidslivet finner løsninger som kan redusere bruken av tvungen lønnsnemnd fremover.
Til det sier statssekretær Per Olav Hopsø:
– Departementet merker seg komiteens uttalelser, og vil ta disse med seg i den videre dialogen med partene rundt dagens system.