Tormod Evensen er lærer i Drammen og styreleder i organisasjonen VERN.

Ny lærerorganisasjon ut mot formidling om kjønn i flere læremidler

Den nyoppstarta lærerorganisasjonen VERN vil debattere dagens læremidler om kjønn og kjønnsidentitet. De mener lærebøkene går langt utover opplæringsloven og lærerplanen i formidlingen.

Publisert Sist oppdatert

– Det å ytre seg spørrende og kritisk til ideene om kjønns- og seksualitetsmangfold er ikke enkelt for lærere og man kan oppleve store problemer ved å gjøre det, sier Tormod Evensen.

Evensen er lærer og styreleder i lærerforeningen VERN. Den har han startet sammen med lærer Miriam Hetland Jørgensen. 

Foreningen har som mål å verne barn mot det de mener er politisk aktivisme og radikal kjønnsundervisning i skole og barnehage. De vil også støtte lærere som er kritiske til hvordan formidlingen av kjønn, kjønnsidentitet og pridemarkeringer foregår i skolen.

Evensen forteller at han selv har opplevd å bli kalt inn til alvorsmøter med ledere og kastet ut av Facebookgruppen Status Lærer fordi han ytret seg om kjønnsformidling i skolebøker og hvorvidt pridemarkeringen burde være obligatorisk eller ikke. 

– Dere sier dere vil verne barn mot politisk aktivisme i skolen?

– Vi opplever at interesseorganisasjoner som har som mål å påvirke storsamfunnet for eksempel gjennom pride, er tatt veldig inn i mange skoler uten særlig prosessering politisk eller pedagogisk. 

Han nevner Foreningen Fri, Skeiv Ungdom og Sex og Politikk som eksempler på slike organisasjoner, og mener at kjønnsformidlingen i de store læreverkene har blitt kraftig påvirket og totalt omskrevet fra tidligere.

–  Man innfører skeiv teori og kjønnsformidling fra pride og Fri, men dette står ikke i lærerplanen og er innført aktivistisk, sier han og viser til eksempler på nettsiden skeivteori.no. 

Der er det samlet utdrag fra pensum i grunnskolen. 

Bildet er hentet fra Solaris, naturfagspensum for 3. og 4. klasse fra Aschehoug.

Foreningen ønsker å være et talerør for lærere som stiller seg kritisk til innholdet i skolens undervisningsmateriell, men de understreker at de ønsker å gjøre det på en respektfull og vennlig måte.

Foreningen Fri, Skeiv Ungdom og Sex og Politikk har fått anledning til å svare på kritikken. 

Daglig leder Tor-Hugne Olsen i Sex og Politikk avviser påstanden om at de driver politisk aktivisme i skolen. 

– Vi får mange positive tilbakemeldinger fra de over 5000 underviserne som bruker vårt materiell, og deres erfaringer viser at tydelig alderstilpasset kunnskap skaper trygghet, ikke forvirring, skriver Olsen i en e-post til Utdanningsnytt. 

Les hele hans svar nederst i saken. 

– Kristenstempelet får vi uansett

Tormod Evensen er selv kristen og organisasjonen omtaler seg som en kristen lærerforening.

– Hvorfor er det av betydning at dere er kristne?

– Vi ønsker å løfte frem en tydelighet i debatten om at vi ser dette fra et kristent perspektiv. Noe av grunnen er at det stempelet får vi uansett. Jeg har tatt denne debatten som lærer i to år uten å bruke et eneste religiøst argument, men det eneste jeg opplever argumentert mot meg er at jeg er kristen. Det er jo ikke et argument.

– På hjemmesidene deres står det at dere «fastholder den biologiske og vitenskapelige definisjonen av kjønn». Blir det ikke da paradoksalt å fremme kristne verdier?

– Klart at det er en kritikk som jeg forstår og som gjør at vi kunne hatt et bredere nedslagsfelt hos lærere, men kristenstempelet får vi uansett.  Hvis du leser vårt offentlige verdigrunnlag, ser du at vi er åpne om hva vi bygger på, og at det er veldig lite religiøst der – annet enn at menneskeverdet og likeverdet er gitt av Gud.

Evensen ønsker seg at flere lærere tør å heve stemmen om de er uenige med læremidlene.

Han poengterer at de kristne og humanistiske verdiene uansett finnes i læreplanen.

– Omtrent alle verdiene i læreplanen er jo nettopp kristne, som menneskeverdet, likeverdet, toleranse, respekt, ydmykhet, tilgivelse og nestekjærlighet. Vi verner altså verdiene som allerede er etablert, men som vi ser at trues i vår tid.

På spørsmål om han ikke blir redd for å skremme vekk ikke-kristne lærere, svarer han at han skulle ønske at flere turte å heve stemmen for å utfordre tematikken. 

– Organisasjoner som Utdanningsforbundet og andre store er kuppa av denne filosofien i hva de fronter. Så vi vil gjerne samarbeide med andre sekulære organisasjoner, men erfaringen er at veldig få tør. Andre lærere må begynne å ta litt stilling til disse temaene og være villige til å sette barnets beste foran.

Ønsker reservasjonsrett for lærere

Ifølge opplæringsloven er skolen pliktig til å gi opplæring som tar hensyn til elevenes rettigheter, fremmer likestilling, og gir kunnskap om kropp, helse og seksualitet, inkludert temaer som samtykke.

Lærerforeningen VERN ønsker å støtte lærernes rett til reservasjonsrett, skriver de på egne hjemmesider. 

Ifølge Evensen betyr det muligheten for lærere og foreldre til å reservere seg fra eksempelvis pride-markeringer, besøk av artister eller kursholdere, eller fra undervisningsmateriell som gjør kjønns- og seksualmangfold til en norm og en sannhet. 

– Egentlig skal ikke slike politiske arrangement og forkynnende formidling forekomme i skoler og barnehager i det hele tatt, men så lenge dette likevel skjer, må man i det minste få reservere seg, og foreldre må informeres i tid, sier han. 

– Kjønnsmangfold er ikke et begrep som forekommer i læreplanen, heller ikke seksualmangfold. Derimot skal man på enkelte trinn undervise om «kjønnsidentitet», «kjønnsuttrykk» og «seksuell orientering». Vi hevder ikke at lærere skal kunne kreve å reservere seg mot slike kompetansemål. Derimot ser vi undervisningsopplegg og kurs med råd og begreper og forståelser om kjønn og seksuell orientering som går langt utover læreplanen i aktivistisk og forkynnende, samt normerende, retning. Slikt må lærere kunne reservere seg mot å bruke eller formidle, selvfølgelig, men hovedproblemet ligger i at slike læremidler og standarder finner vei inn i skolen i utgangspunktet.

Foreningen vil også delta i politiske høringer for en biologisk og kunnskapsbasert tilnærming til temaet kjønn.

Bildet er hentet fra naturfagspensum for fjerdeklassinger fra Cappelen Damm.

– Vi reagerer på at formidlingen om kjønn går langt utover det det er biologisk grunn for. Vi kan ikke utelukke at det skaper forvirring om kjønn for ganske små barn.

Evensen etterlyser en mer balansert seksualundervisning. 

– Det er grenseløs seksualitet og en forståelse av flytende kjønn. Skal man lære om seksualitet og kjønn så kan man ikke bare lære om prides syn på seksualmangfold. I klasserom sitter det også mange barn fra familier med tradisjonelle verdier som skiller seg fra det som pride representerer. Man bør også lære om de ulike synene med respekt, uten at læreren normerer et bestemt syn. 

– Men er det så flytende som du beskriver nå, i norske klasserom i dag?

– Det er jo veldig ulikt i klasserommene, men det jeg kan si er at det som formidles i læreverkene i skolen i dag er svært problematisk rundt spesielt kjønn og ikke minst kjønnsskifteoperasjoner uten kritisk søkelys. Jeg tror det gjøres mye bra rundt i klasserom fordi mange lærere har gode verdier, men jeg opplever at det er lite frihet til å debattere dette.

Både Aschehoug og Cappelen Damm har fått anledning til å svare på kritikken av bilder og omtale. Aschehoug har ikke ønsket å uttale seg.

Kjetil Ødegårdstuen fra Cappelen Damm Utdanning skriver følgende i en e-post:

– Alle bilder i våre læreverk inngår i en større faglig sammenheng. Å løsrive enkeltbilder på denne måten gir lite mening.

  Les hele hans svar nederst i saken. 

 

Bildet er hentet fra naturfagspensumet om kjønn og kjønnsidentitet for tredje- og fjerdeklasse fra Aschehoug .

– Ikke alderstilpasset

Silje Schevig er psykologspesialist og en aktiv stemme i samfunnsdebatten om kjønnsdysfori og psykisk helse hos barn. Hun mener også at samfunnet bør ta et skritt tilbake og tenke over hvordan vi snakker med barn om disse temaene.  

Schevig mener blant annet at seksualundervisningen i skolen ikke er alderstilpasset.

Psykologspesialist Silje Schevig.

– Et barn forstår ikke nødvendigvis at hårfrisyren din har en betydning for kjønnsidentiteten din, med mindre noen forteller deg det. Det kan få en jentene gutt til å tro at han er en jente, og etter å ha vært igjennom en pubertet fant ut at han bare var homofil. Å bli forelsket i samme kjønn kan barn enkelt forstå, men det blir altfor komplisert for et barn å definere kjønn som noe mer enn innovertiss og utovertiss, sier hun.

– Det er jo helt uproblematisk at gutter går i kjole på skolen, men så fort man begynner å snakke om å skifte navn, baner man en vei som er vanskelig å snu. Vi kan derfor bidra til å forvirre barnet.

Schevig mener at ungdomsskolen er riktig tid for å snakke om disse temaene, og da må det gjøres på en ordentlig måte. 

Reagerer på nye råd

Denne høsten har Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) kommet med nye råd til alle offentlige ansatte om hvordan de bør opptre i møte med kjønnsmangfold. Rådene gjelder også lærere. 

Et av rådene er: 

  • Bruk kjønnsnøytrale ord, som for eksempel «barn», «ungdom» eller «tenåring» i stedet for «jente», «gutt», «datter» og «sønn», og «forelder» eller «foresatt» i stedet for «mor» og «far».

Rådene har vært ute på høring og Bufdir jobber med innspillene som er kommet. Endelig versjon er ennå ikke publisert. 

KrF har reagert kraftig på forslagene, og ber Bufdir om å legge rådene i skuffen. Det samme gjør Lærerorganisasjonen VERN. 

Avdelingsdirektør i Bufdir, Anna Bjørshol.

– Formålet med rådene er jo å gjøre lærere tryggere på hvordan de skal møte transpersoner og andre som bryter med normer knyttet til kjønn. Hva er galt med det?

– I rådene er det en tilnærming som er kjempeproblematisk fordi man forventer at lærere skal slutte å bruke begreper som formidler kjønn; som for eksempel gutt, jente, jentegrupper og guttegrupper. Og man vil at lærere skal unngå kjernespråk som mor og far. Vi mener disse begrepene beskriver virkeligheten slik den er, og når skolen skal formidle sannhet og kunnskap til barn, så blir det å vaske språket tomt for at det finnes to kjønn, et forsøk på å endre barns virkelighetsoppfatning, sier styreleder Tormod Evensen. 

– Det blir som at jeg sender mine kristne barn i skolen og krever at lærerne skal snakke om at Jesus lever, for at de skal ha det bra.

Han mener det er viktig at lærerne får beholde tradisjonelle begreper, og kan snakke om jentegjenger og guttegjenger og dyrke deres dynamikker.

Avdelingsdirektør i Bufdir, Anna Bjørshol, understreker at rådene er generelle i sin utforming og at det er opptil den enkelte hva som oppleves relevant i egen arbeidshverdag. Hun oppfordrer lærere til å tilpasse rådene til de faglige rammene man jobber innenfor. 

– Mange ansatte i offentlige tjenester har allerede god kompetanse i å møte ulike brukere. Det gjelder lærere også. Samtidig vet vi at flere offentlige ansatte føler på usikkerhet knyttet til kjønnsmangfold, og at de etterspør mer kunnskap. Ved å gi konkrete eksempler, tips og råd i rådene våre, ønsker vi å øke kompetanse og redusere usikkerhet hos den enkelte tjenesteyter, skriver hun i en e-post til Utdanningsnytt. 

Inviterer til en kopp te

Daglig leder Tor-Hugne Olsen  i Sex og Politikk avviser påstanden om at de driver politisk aktivisme i skolen. Han skriver følgende i en e-post:

– Våre ressurser utvikles av pedagoger med lang erfaring fra skolen, også på de laveste trinnene, og vårt arbeid tar utgangspunkt i det til enhver tid gjeldende læreplanverk. Dette gjelder både overordnet del og konkrete kompetansemål i ulike fag, skriver han. 

– Kun en liten del av materiellet omhandler kjønns- og seksualitetsmangfold, men samtidig er det viktig å understreke at dette er noe mange undervisere etterspør både materiell og støtte i. Vi får mange positive tilbakemeldinger fra de over 5000 underviserne som bruker vårt materiell, og deres erfaringer viser at tydelig alderstilpasset kunnskap skaper trygghet, ikke forvirring. Vår erfaring er at det først og fremst er voksne med manglende seksualundervisning fra da de selv var barn og unge, som føler seg forvirret og det er det vanskelig for oss å ta ansvar for.

Olsen skriver at «elever trenger å føle seg representert, sett og likt.»

– Derfor er inkluderende undervisning som viser mangfoldet blant oss så viktig. Sex og Politikk kvalitetssikrer materiellet vårt gjennom et eget superbrukernettverk bestående av undervisere fra hele landet, og gjennom årlige evalueringer hvor alle underviserne som har brukt materiellet inviteres til å spille inn. Vi mener at dialog er avgjørende i møte med uenighet. Vi tar tilbakemeldinger fra lærere på største alvor, og inviterer gjerne Evensen til en kopp te og en god samtale om hvordan vi kan gjøre alle barna våre tryggere og bedre gjennom å sikre at de får god, trygg og faglig forankret undervisning for det mangfoldet av elever som sitter i norske klasserom i dag, skriver Olsen. 

 Foreningen Fri og Skeiv Ungdom har ikke svart på henvendelsen fra Utdanningsnytt med kritikken fra Evenesen og Lærerorganisasjonen VERN. 

Cappelen Damm:  – Dekker tematikken i læreplanen

I denne saken viser vi skjermdumper av bilder fra Cappelen Damm og Aschehoug sitt pensum om kjønnsmangfold og identitet. Begge forlag har fått anledning til å svare på kritikken fra Lærerorganisasjonen VERN. 

Kjetil Ødegårdstuen fra Cappelen Damm skole svarer at bildet det vises til svarer til kompetansemålet den er myntet på, og at den dekker tematikken som er fremsatt i læreplanen. 

– Mål for opplæringen er at eleven skal kunne reflektere over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk og egne og andres grenser knyttet til følelser, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte hva man kan gjøre om grenser blir brutt, skriver Ødegårdstuen i en e-post. 

Han legger til at alle bilder i Cappelens læreverk inngår i en større faglig sammenheng, og at å løsrive bilder slik de har gjort på nettsiden skeivtoeri.no gir lite mening. 

Aschehoug ønsker ikke å uttale seg om kritikken fra Lærerorganisasjonen VERN.