SFO kan bli en betydningsfull inkluderingsarena

Debatt: Når vi tar SFO på alvor, sender vi et kraftig signal om at alle barn har rett til å delta i fellesskapet – hele dagen.

Publisert

Skolefritidsordningen (SFO) har et stort, men underutnyttet potensial som inkluderingsarena. Likevel erfarer vi at barn med funksjonsnedsettelser ofte møter langt dårligere vilkår i SFO enn i skolen: Det er på tide å løfte SFO og barna som trenger den mest.

SFO kan være er en arena der vennskap etableres, felleskap skapes og språk og sosial kompetanse utvikles. For barn med nedsatt funksjonsevne kan SFO gi viktige muligheter for lek og samspill med barn i ulik alder. Når det fungerer, ser vi barn som blomstrer, får venner og bygger viktig selvtillit. Når det svikter, kan SFO bidra til utenforskap og sosial isolasjon.

Siden innføringen av gratis SFO-timer for 1.-3. trinn og den nye nasjonale rammeplanen, har antallet barn i SFO økt betydelig. Det ligger til rette for gode muligheter for å skape fellesskap på tvers av språk, funksjonsevne og bakgrunn. Dessverre erfarer vi at mange opplever et tydelig kvalitetsskifte fra skoledag til SFO: Mindre tilrettelegging, færre fagfolk og lavere forventninger.

Mangel på struktur og kompetanse

Evalueringer viser stor variasjon i SFO-tilbudet rundt om i landet. Generelt blir det pekt på for lav bemanning og for lite ressurser til å kunne gi et tilfredsstillende tilbud, spesielt til barn med behov for særskilt tilrettelegging. Evalueringer viser også at foresatte til barn med særskilte behov er mindre fornøyde med tilbudet enn andre foresatte.

Vi i Statped erfarer at barn med funksjonsnedsettelser som har godt tilrettelagte skoledager, ofte møter en skolefritidsordning delvis preget av lite struktur, uforutsigbarhet og uro. Mangel på struktur og kompetanse kan føre til utenforskap ved at disse barna ikke får nødvendig støtte til lek, samspill og utvikling.

Utenforskap kan forebygges

Nylig har vi i Statped igangsatt et arbeid for å gjøre skolefritidsordningen viktigere i tjenesteytingen vår. Vi ser også hvordan flere kommuner nå jobber systematisk med å løfte kvaliteten i SFO. Målet må være å styrke det lokale laget rundt barnet, også i SFO-tiden.

Et samarbeid mellom kommunene og Statped kan sikre høyere kompetanse og styrkede forventninger til SFO som en likeverdig inkluderingsarena for alle elever. Det innebærer at skolefritidsordningen må betraktes som en likeverdig del av opplærings- og inkluderingsløpet med tydeligere forventninger til hva SFO skal være. Vi må tenke helhetlig om barnets dag og inkludere SFO i vurderinger og tiltak.

Eksempler på momenter vi sjekker

  • Vi avklarer med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) om SFO har behov for veiledning og hvordan SFO eventuelt kan involveres.
  • Vi avklarer hva slags kompetansen SFO har innenfor områder som er relevante for barnet. Kan denne kompetansen utnyttes til å øke kompetansen til de som jobber tettest på den aktuelle eleven?
  • Hvordan er SFO tilrettelagt for barnet i dag? Er det noen konkrete tiltak som er prøvd ut?
  • Ved overgang fra barnehage til skole må tilrettelegginger og tiltak vurderes i forkant av skolestart.

Likeverdighet – hele dagen

SFO er ikke bare en pause i barnas dag. Det er en del av barndommen. Når vi tar SFO på alvor, sender vi et kraftig signal om at alle barn har rett til å delta i fellesskapet – hele dagen.

Det handler om å realisere rammeplanen som slår fast at SFO skal fremme inkludering og møte barnas behov for omsorg, trygghet, læring, trivsel, tilhørighet og anerkjennelse.