Foto: Thomas Brun / NTB
Norsk skole ligger nede for telling
Debatt: Høyre- og venstresiden i norsk politikk synes å velge ulike strategier i møte med problemene skolen står i. Dagens skole representerer ingen av fløyene. Den representerer en økonomisk tolkning av skolen.
Høyresiden fremmer enkle løsninger på komplekse problemer, som
mer testing, egne klasser til bøllene, og mer disiplin i klasserommet.
Venstresiden strever med det motsatte, der det blir så viktig å ta hensyn til
kompleksiteten, at man er mer opptatt av å anerkjenne den, enn å komme med
konkrete tiltak.
Det er ingen selvfølge å ha en god offentlig skole. Man kan
se for seg å avvikle hele enhetsskolen, slik Fremskrittspartiet foreslår i sitt
program. Men når vi som samfunn først har valgt å tilby skole til alle, vil
utformingen av den måtte være et verdivalg.
Venstresiden
På venstresiden har tanken om fellesskolen stått sterkt, en
offentlig skole med idealet om at skolen skal være for alle, der alle skal få
samme mulighet til utdanning og at skolen utjevner forskjeller.
Elevens
vekstpotensial har blitt frontet, og på mange måter skal skolen være til for
elevene. Med få unntak har venstresiden ikke ønsket private aktører inn på
dette feltet.
Høyresiden
Den konservative fløyen ønsker en skole som tar vare på den
norske kulturarven. En skole som setter kunnskap først. Med unntak av
ytterpunktene ønsker man en offentlig skole, men markedstankegangen må gjerne
være en pådriver for å gjøre hver enkelt skole bedre, enten ved å gi den
offentlige skolen konkurranse fra privatskoler, eller gjennom fritt skolevalg.
Denne forståelsen fremmer individet som viktigst.
Skolen som bedrift
Dagens skole representerer ingen av fløyene. Den
representerer en økonomisk tolkning av skolen. I boken Fear and Schooling:
Understanding the Troubled History of Progressive Education, skisserer
Ronald W. Evans opp de politiske dragkampene rundet skolen i USA. Idéhistoriker Espen Schaanning mener det, med
unntak av den religiøse fanatismen og rasespørsmålet, er mange likheter mellom
den amerikanske og den norske skolepolitiske utviklingen.
Størst likhet finner
man ved å se på det som har skjedd i USA og Norge fra 1990-tallet til i dag,
der man forstår skolen som en hvilken som helst bedrift.
Spesielt etter det såkalte PISA-sjokket i 2001, fikk mål- og
resultatstyring ordentlig feste i det norske skolesystemet. Elevene presterte
dårlig, og Kristin Clemet hevdet at testresultatene var så skuffende, at det
nesten var som å komme hjem fra et vinter-OL uten en eneste medalje.
Veiskille
Norsk skole står nå ved et veiskille, og det er viktig å være
klar over dette om man er opptatt av kvaliteten i skolen. Skolen tåler ikke mye
mer av å være en brikke i en politisk dragkamp, der politisk ideologi styrer
hva skolen skal være. Skolen må være partipolitisk nøytral.
Det blir den
kun gjennom bred tverrpolitisk enighet. Og denne tverrpolitiske enigheten må vare
over tid. Lærerne bør lyttes til, når skolens verdiplattform skal meisles ut.
Hva er det som står på spill?
Like viktig er det å forstå hva som står på spill ved å la
fellesskolen gå til grunne. Skolen er vår siste fellesarena. Alle ser ikke på
samme TV-kanal lenger. Alle går ikke i korpset, eller er medlem av det ene
idrettslaget lenger. Men alle går på skole.
Jeg tror det norske samfunnet
mister viktige verdier om man gir opp den offentlige skolen. Verdier som
demokratiforståelse, menneskeverd, og det at skolen er en møteplass for
forskjellighet. For å anerkjenne den andre, må vi ha et sted der alle møtes.
Fordommer bekjempes ikke på hver sin tue.
Individ versus fellesskap
Det er selvsagt et valg å se skolen på denne måten. Det kan
argumenteres for at skole først og fremst skal være et sted der individet skal
kunne gjøre seg selv så god som mulig. Altså at fellesskapet er til for
individet, i stedet for at individet er til for fellesskapet. Jeg tror
samfunnet taper i det lange løp, om man lar individet ha mye større verdi enn
fellesskapet.
Det er et tap for samfunnet å miste viktige fellesskapsverdier,
og et blikk på det fragmenterte amerikanske samfunnet, viser ytterpunktet av et
samfunn i oppløsning.
Kvalitet versus konkurranse
Det er ikke mulig å drive en god offentlig skole i et
markedsperspektiv. Privatskoler og fritt skolevalg er en trussel mot kvaliteten
på den offentlige skolen.
Skolen kan ikke forstås som en hvilken som helst
bedrift, der konkurranse skal drive kvaliteten frem i skolen. Da ender man opp
med det Andreas Outzen kaller vitnemålsfabrikken. Iveren etter å bli den skolen
med det beste karaktersnittet, gjør at karakterene bare går en vei, nemlig opp.
Og når man hadde det høyeste snittet noen gang når betingelsene for læring var
som dårligst, nemlig under pandemien, er det en viktig påminnelse om hvorfor
marked og skole ikke hører sammen.
Dette inntrykket blir bekreftet når
studiesteder melder om rekordhøyt karaktersnitt, og rekordlavt kunnskapsnivå. I
tillegg får man en utarming av ressursene i skolen. Før man skal redde skolen,
må man altså velge hvilken skole man vil redde.