
Ekspertenes råd: Tre ting som gjør barna robuste
Får barn gode forklaringer og hjelp til å håndtere utfordringer og å se mening i det som skjer, vil de ha et godt grunnlag for å klare seg bra.
– Tre ting er viktig for å fremme god helse og å gjøre barn robuste: at omsorgspersoner rundt dem støtter dem slik at det som skjer er begripelig, håndterbart og gir mening.
Det forteller høyskolelektor Elisabeth Walsøe Lehn ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH).
Hun viser til sosiologen Aaron Antonovskys teori om faktorer som fremmer god helse. Det er de tre faktorene begripelig, håndterbart og meningsfull.
– Får barn hjelp til å forstå gjennom gode forklaringer, så blir verden mer begripelig, forklarer Lehn. Får barn støtte av foreldre eller barnehageansatte, så vil de klare å håndtere det som skjer i livet, både alene og med hjelp. For små barn kan det være å kle på seg eller å bære sin egen sekk, sier Lehn.

– Opplever du dødsfall i familien, opplevdes det meningsløst, men gjennom å forstå sammenhenger i livet, så vil du erfare at livet går videre, og at det finnes måter å håndtere sorgen på.
Et barn som har lært å kle på seg, vil kunne oppleve at det er meningsfullt å hjelpe andre barn med å kle på seg.
– Barn som lærer disse tre tingene, møter livet på en litt mer positiv måte enn de som tenker at «livet går imot meg, og jeg kan ikke gjøre noe med det» når noe skjer, sier Lehn.
Lek og relasjoner
Å la barn få prøve selv, la dem få leke og utvikle vennskap, er også viktig for å gjøre barn robuste. Det samme er gode relasjoner og å møte barns følelser.
– Barn må få lov til å prøve selv og stå i situasjoner de ikke mestrer. Da får de erfaring med at livet går opp og ned. For de yngste kan det handle om å prøve å reise seg opp, håndtere en uenighet eller balansere på en stubbe, sier Lehn.
– Legger du til rette for at barn skal få prøve selv i hverdagssituasjoner som måltid, påkledning og lek, så vil de få læring naturlig. De kan bygge relasjoner, utvikle språk, danne vennskap og utvikle en kognitiv forståelse.
Les også: – La barna få lov til å klatre så høyt at de kan slå seg litt
Møte barnas følelser
Hun mener vi fort blir redde for at barn skal ha det vondt og vanskelig, og vil gjerne gjøre det bra igjen så fort som mulig.
– Men barn må få kjenne på alle følelsene og heller få hjelp til å forstå og regulere dem, ved hjelp av strategier for hvordan de kan tenke for å komme videre, sier Lehn.
Hun forteller om gutten som hadde fått krone til bursdagen. Flere barn ville holde kronen, men fikk ikke lov av gutten.
– Kanskje gutten var redd for at krona skulle bli ødelagt. En barnehageansatt satte da krona oppå et skap, slik at den var trygg der. I stedet for å fjerne problemet, kunne den ansatte heller hatt en samtale med barn om å være redd for å miste noe, og om hva som er ditt og mitt.
Tør mer i leken
Barn kan også bygge robusthet gjennom lek, ifølge Lehn.
– Barn leker ut sine erfaringer. De tør å utfordre seg selv. De lærer å vente på tur, å føye seg og å komme med innspill, sier hun.
I leken gjør barn ting de ikke tør ellers, som å klatre høyt, fordi de er en brannmann.
– Barn kan by opp til lek med å gjøre ting som provoserer, som å gjemme seg når de skal kle på seg. De vil bli sett og tatt på alvor. Det er deres måte å vise motstand på. Blir du med på leken, kan du invitere barnet til å kle på seg i gangen, og det går raskere enn om du bruker din makt som voksen.
Les også: – Det er bedre å lære barn hva de må ta hensyn til når de er ved et vann, enn å unngå å gå dit
Høgskolektoren sier det er viktig at ansatte også setter i gang lek, for å inkludere de barna som faller utenfor.
– Lærer barn å forstå andres behov og følelser, som når de største hjelper de minste, lærer de å vise omsorg og empati. Det bygger robuste barn, sier Lehn.
Hun mener det er viktig å la barn tøyse og tulle, slik at de opplever humor og glede.
– La barn springe og bruke bevegelsesgleden de er født med, uten å bli regulert ned. Det er lyden av barn, påpeker Lehn.
Sammen med høyskolelektor Anne Holla Sivertsen (også ved DMMH) har hun skrevet heftet «Barnehagens betydning for livsmestring».
Sivertsen mener det å lære barn å ta ulike hensyn er viktig for å gjøre dem robuste.
– La barna diskutere mulige løsninger i stedet for å ta håndsopprekning. Da lærer barn seg å håndtere hva de kan gjøre, når andre ønsker eller mener noe annet. De opplever å bli anerkjent og sett, sier hun.

Det gir også barn som er tilbaketrukket, en arena hvor de kan uttrykke seg trygt. Hun mener det er viktig å la barn få holde på med risikolek.
– La barn få klatre i trær. Det stopper når barna ikke tør mer, sier Sivertsen.
Naturen er også viktig for å gjøre barna robuste. I naturen kan barn utvikle motoriske ferdigheter i bakker, langs smale stier eller ved elver. De lærer å ta hensyn til både dyr, planter og hverandre, ifølge Sivertsen.