– Det er vanskelig å kommentere idioti!
Debatt: – Det er vanskelig å kommentere idioti, sa en lærerkollega av meg i dag. Her kommer likevel et forsøk.
De nye fraværsreglene i videregående skole har fått oppmerksomhet i media denne høsten.
Vi har hørt fra elevene som bekymrer seg over at en forsovelse eller en bussforsinkelse kan sette vitnemålet i fare. Det er satt på spissen, og jeg kan forsikre stressede elever om at karakterene deres sannsynligvis vil berges av læreren og rektoren om vekkerklokka overhøres eller bussen skulle være sen. Likevel støtter jeg elever på at de, med maks uflaks, kan bli for avhengige av bussjåføren.
En uheldig forsinkelse kan nemlig utløse en rekke byråkratiske og tidkrevende prosesser for å berge vitnemålet. Prosesser som nødvendigvis spiser av tida som lærere og skoleledere heller skulle brukt på elevene.
Les også: Full forvirring om nye fraværsregler
Et tenkt eksempel: min kontaktelev Per er aktiv innenfor idrett, og trenger en kneoperasjon. Tilfeldigheter har medført at Pers operasjon planlegges i august. Helt i starten av skoleåret får Per fravær to mandager på rad. En mandag senere er Per kalt inn til kontroll, og den fjerde mandagen kommer i oktober når Per har fått influensa. Plutselig har Per ti prosent fravær i kroppsøving. Dette er nemlig et lite fag med to timer i uka på mandager. Alt framtidig fravær på mandager må følgelig dokumenteres dersom Per skal få vitnemålet sitt.
Fravær som i praksis er dokumentert, uten å belaste helsevesenet, skal føres som egenmeldt (altså udokumentert) av kontaktlærer. Dersom Per da får mageknip, eller blir forkjølet en mandag senere i året må han kontakte fastlegen sin for å få dokumentert fraværet. Og om bussen er forsinket kan det altså skape ganske store problemer.
På mandager har Per også norsk og historie. Dette er større fag, så fravær fire mandager gir ikke like høy fraværsposent her. Likevel har vi sett at Per må dokumentere alt framtidig fravær på grunn av kroppsøvingen. Kontaktlæreren som mottar dokumentasjonen må nå holde tunga rett i munnen.
Fraværet skal registreres som dokumentert i kroppsøving, men egenmeldt (udokumentert) i norsk og historie. Den nye fraværsgrensen fører altså til at kontaktlærere må ha full kontroll over fraværsprosent til samtlige kontaktelever i samtlige fag til enhver tid. Til orientering kan jeg opplyse om at vi ikke har et system som gjør denne oversikten lett tilgjengelig for oss. Arbeidsverktøyet vårt krever ganske mange operasjoner og klikk hver gang vi skal inn og sjekke fraværet til hver av våre elever.
En kontaktlærer i videregående skole har vanligvis mellom 15 og 30 kontaktelever. Statistisk har flere elever kroniske lidelser og sosiale utfordringer. Disse får ganske mye egenmeldt fravær fort. At enkelte elever har faste avtaler på BUP er ikke uvanlig. Disse elevene vil også være ekstra utsatt med den nye fraværsregelen.
Jeg klarer ikke å akseptere at tiden min skal brukes på byråkrati og idioti heller enn kontakt med elever.
Tiden som er satt av til å ivareta kontaktelever er, forenklet beskrevet, ca en time i uka. I løpet av den tida skal læreren gjennomføre samtaler med elevene om trivsel, sosiale tiltak, psykisk helse og generelt det vi ofte kaller for livsmestring. Foreldre – hjem-samarbeid ivaretas i denne tida, og i tillegg deltar vi på møter med faglærere, rådgivere, PPT og helsesykepleiere ved behov. Kontaktlærer skal ha overblikk over klassen så konflikter, utenforskap og mobbing forebygges, samtidig som vi skal veilede om lover og regler, eksamen og frister. Listen er egentlig ganske lang. Med fare for å igjen bli tatt for en av disse lærerne som bare klager må jeg likevel si at tiden ikke strekker til, og jeg klarer ikke å akseptere at tiden min skal brukes på byråkrati og idioti heller enn kontakt med elever.
Tanken med endringen er å avlaste helsevesenet. Dette er en intensjon lærerne støtter. Når Per da likevel tvinges til å kontakte lege for alle fremtidige mindre virusinfeksjoner som måtte treffe mandager vil det ikke føre til at fastlegene får mindre henvendelser.
Dersom den allerede dokumenterte kneoperasjonen kunne blitt dokumentert med en gang ville intensjonen blitt oppfylt.
Jeg er spent på hvordan arbeidshverdagen vår er i april/mai når idiotien slår ut i full blomst. Utpå våren skal alle standpunktkarakterer settes, eksamener og sluttvurderinger skal avholdes og «alle» elevene har nådd ti prosent fravær i et eller flere fag.
(Dette innlegget er et noe redigert innlegg som først var publisert i Adressa)