Leder i FUG, Ståle Kalkvik.

Vil ha obligatorisk foreldreundersøkelse i skolene

Foreldreutvalg vil ha tilbake foreldreundersøkelsen i skolen. – Den bør fornyes, ikke avsluttes, mener nestlederen i FUG.

Publisert Sist oppdatert

I fjor høst valgte Utdanningsdirektoratet å sette Foreldreundersøkelsen i grunnskolen på pause. Blant årsakene var lav svarprosent og at det var vanskelig å bruke resultatene i utviklingsarbeidet for skoler og kommuner.

Nå etterlyser Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) hva som skjer med undersøkelsen. De er kritiske til at den er lagt i en skuff.

– Undersøkelsen bør fornyes og videreutvikles, ikke avsluttes. Den må bli obligatorisk for skolene å gjennomføre, universelt utformet og fulgt opp slik at alle foreldre får mulighet til å delta og bli hørt, sa nesteleder i FUG, Johanne Marie Olaussen, under en høring om statsbudsjettet i utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Ståle Sand Kalkvik og Johanne Marie Olaussen i FUG under høringen på Stortinget.

Hun mener skolene har mistet et viktig verktøy i foreldresamarbeidet og pekte på at skole-hjem-samarbeid er lovpålagt.

– Opplæringsloven og læreplanverket understreker betydningen av at foreldrene skal være aktive samarbeidspartnere i elevenes utdanning. Forskning viser at strukturert foreldreinvolvering har positiv effekt på elevenes faglige og sosiale utvikling, sa Olaussen under høringen.

I Utdanningsdirektoratet er det imidlertid ingen planer om å fornye denne undersøkelsen per nå.

– Vi har fått i oppdrag å utvikle en ny skolemiljøundersøkelse, og i arbeidet med dette vil vi også se i sammenheng behovet for undersøkelser rettet mot foreldre. I dag har vi ingen konkrete planer for videreutvikling av Foreldreundersøkelsen i skole, skriver Hilde Hultin, avdelingsdirektør for Avdeling for statistikk i Utdanningsdirektoratet, i en e-post.

Hun skriver at de besluttet å sette undersøkelsen på pause etter at tilbakemeldinger fra kommuner og skoler viste at mange hadde utfordringer med å bruke resultatene systematisk i kvalitetsarbeidet. 

– Foreldre som svarte på undersøkelsen, pekte også på svakheter som at den ikke tok nok hensyn til praktisk læring, og at det var uklart hva formålet med undersøkelsen egentlig var. I tillegg var svarprosenten lav over tid, noe som begrenset undersøkelsens nytteverdi, skriver Hultin.