Karakterene stiger, men kunnskapen svikter blant finske elever

Finlands lærere slår alarm om økende karakterinflasjon og svekket faglig nivå blant elever.

Publisert Sist oppdatert

Lærere og myndigheter i Finland beskriver hvordan den typiske «midt-på-treet»-eleven er i ferd med å forsvinne. Elevene er enten sterke eller svært svake, sier historielærer Kai Ruokojärvi i Vantaa til Helsinki Times.

Nasjonale prøver bekrefter dette inntrykket. En kartlegging i 9. klasse viser at resultatene ikke lenger følger en normalfordeling – elevene havner i ytterpunktene. Samtidig stiger karakterene. 

Under 20 prosent av sjetteklassingene oppfylte kravene for karakteren 8 på nasjonale prøver. Likevel fikk over 80 prosent av jentene og nesten 60 prosent av guttene 8, 9 eller 10 i standpunktkarakter. (I Finland går karakterskalaen fra 4 (ikke bestått) til 10 (utmerket).

– Det er åpenbart karakterinflasjon, sier Annette Ukkola fra utdanningsevalueringsorganet Karvi. En nyere studie viste også at elever som i dag får karakteren 8 i matematikk, presterer på samme nivå som elever som fikk karakteren 6 for 20 år siden, sier hun til Helsinki Times.

Senker kravene

Flere lærere innrømmer at de senker kravene, og mange sier de fortsatt bruker gamle vurderingstabeller i stedet for de nye kriteriene. En tredjedel oppgir at de ofte senker forventningene for å tilpasse seg elevmassen.

Det er vurderingen som er den vanskeligste delen av jobben, sier Ruokojärvi til Helsinki Times.

– Jeg prøver å holde meg til kriteriene, men det er krevende.

Han opplever også at forskjellene i klasserommet gjør undervisningen utfordrende. Noen elever blir raskt ferdige, mens andre bruker hele timen på én oppgave. Han understreker at familiebakgrunn fortsatt spiller en stor rolle: – Du merker hvem som har blitt lest for hjemme eller hvem som diskuterer nyheter med foreldrene.

 

Powered by Labrador CMS