– Digitaliseringen av norsk skole har feilet
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) går i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter. Hun mener digitaliseringen av norsk skole har feilet.
– Ja, jeg mener det. Jeg hadde trodd at vi skulle hatt bedre digitale ferdigheter. Vi har tross alt brukt mye ressurser på det i norsk skole, sier kunnskapsministeren til Klassekampen.
Tirsdag kom den internasjonale undersøkelsen ICILS, som viser at fire av ti norske niendeklassinger scorer på de laveste nivåene i digital kompetanse. Dagen før kom det regjeringsoppnevnte skjermbrukutvalget med sin rapport. Utvalget har undersøkt barn og unges skjermbruk i barnehagen, skolen og på fritiden.
Hovedfunn
- Norske elever presterer bedre i digital kompetanse enn gjennomsnittet av deltakerlandene.
- I digital kompetanse er det 40 prosent av elevene som presterer på det laveste nivået.
- Elever med høy sosioøkonomisk bakgrunn presterer bedre i undersøkelsen.
- Digital teknologi brukes i stor grad i norsk skole.
- Norske lærere rapporterer om god digital kompetanse og økt samarbeid.
I tillegg til å slå fast at digitaliseringen av norsk skole har mislykkes, går Nordtun også i rette med skjermbrukutvalget på flere punkter.
Utvalget konkluderer med at det er umulig å slå fast om digitaliseringingen i sum har ført til bedre eller dårligere resultater i skolen. Nordtun er uenig, og slår fast at skjermbruken har ført til dårligere læring.
Nordtun ønsker at staten skal sette en aldersgrense for å bruke sosiale medier til 15 år, noe som er i strid med utvalgets råd.
Utvalget vil ha inn mer såkalt profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og barnehage, mens Nordtun ønsker at lærere i barnehagen og på skolen skal få bruke mindre skjerm og flere trykte bøker.
Skjermbrukutvalgets rapport er nå sendt ut på høring.
(©NTB)
Flere saker fra NTB
-
Utdanningsforbundet vil ha klarere kjøreregler for KI i skolen
Lærere er bekymret over at elever kan bruke KI til å få raske svar på oppgaver og prøver i skolen. Derfor ønsker Utdanningsforbundet klarere retningslinjer.
-
Elevundersøkelsen: Mobbetallene går ned
Færre elever opplever mobbing i skolen, og flere er motiverte, viser Elevundersøkelsen. Likevel svarer fortsatt mange at de opplever mobbing.
-
Florida boikotter flere norske studiesteder
Oslo kommune, Storebrand, LO og seks studiesteder som har boikottet samarbeid med Israel, er nå selv satt på en boikottliste hos delstaten Florida i USA.
-
Stort ja til skjermkutt for elevene i småskolen
Lærere, foreldre, skoler, kommuner og organisasjoner: Ni av ti sier ja i en høring om at bruken av skjerm skal være særskilt varsom i undervisningen av de yngste i skolen.
-
Barnehagebarn med tydelige språkvansker får minst spesialhjelp
Mange barn som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker i barnehagealder, får enten for lite hjelp eller ingen hjelp i det hele tatt, viser ny norsk studie.