– Vi kræsja, ler Oliver (2), som hyler av glede når de blir dyttet høyere og høyere av barnehagelærer Sebastian Rojas og dytter borti ham på vei ned. Sebastian fikk sansen for å jobbe med barn etter å ha jobbet som fotballtrener.

Private barnehager er best på menn

Barnehagelærer Sebastian Rojas jobber med like mange kvinner som menn i Tørtberg Kanvas-barnehage. Private barnehager vinner kampen om mennene.

Publisert Sist oppdatert

Private barnehager har større andel mannlige ansatte med 11,9 prosent mot 8 prosent i kommunale barnehager, viser de siste tallene fra Utdanningsdirektoratet. Halvparten av de ansatte i private Tørtberg Kanvas-barnehage i Oslo er menn. I 2005 hadde de ingen menn og en utpreget kvinnekultur.

– Det er en tradisjonell barnehage uten en spesiell profil, og derfor er det ekstra imponerende at de har klart å rekruttere så mange menn, sier leder Lene Kjeldsaas i Kanvas kompetanse.

LES OGSÅ: Dette må gjøres for å få flere menn i barnehagen.

Må tørre å satse på menn

I den lille barnehagen, som ligger side om side med Frognerparken i Oslo, er 6 av de 12 ansatte menn, og 4 av mennene er utdannet barnehagelærer. Barnehagen ble startet av Husmødrenes barnehager i 1966, og kjøpt opp av Kanvas mellom 2001 og 2002.

– Det er viktig å vise frem at det jobber menn i barnehagen – både på utdanningsmesser, i mediene og på sosiale medier, sier daglig leder Elin Kindem i Tørtberg Kanvas-barnehage.

– Da Kanvas overtok, fikk vi en visjon om 30 prosent menn i barnehagene. Det er et verdivalg og en grunnholdning som bidro til at vi også velger menn i ansettelser, forteller daglig leder Elin Kindem i Tørtberg Kanvas-barnehage. Hun har fortsatt arbeidet hennes mannlige forgjenger startet for å få inn flere menn.

Kindem tror også at det er lettere å rekruttere menn i byene enn på bygda. Og at Tørtberg barnehage tiltrekker seg mannlige søkere fordi de har menn fra før.

– Det er viktig å vise frem at det jobber menn i barnehagen – både på konferanser, på utdanningsmesser, i mediene og i rekrutteringsvideoer på sosiale medier. Lederne i barnehagene må også ville og tørre å satse på menn, sier Kindem. Hun sier en kjønnsbalanse bidrar til et godt arbeidsmiljø.

Andelen menn i kommunale og private barnehager

Kommunal Privat

Hele landet 8,0 11,9

Oslo 15,7 20,0

Troms og Finnmark 8,4 15,1

Trøndelag 8,1 14,4

Nordland 6,6 12,1

Viken 7,5 11,0

Agder 6,3 11,6

Innlandet 4,4 13,0

Vestfold og Telemark 6,6 10,7

Vestland 7,3 10,2

Rogaland 5,1 8,0

Møre og Romsdal 4,5 7,5

Tabellen viser andelen menn i barnehage i prosent per fylke ut fra grunnbemanning i ordinære barnehager, private og offentlige. Kilde: udir.no

– Menn og kvinner har ofte ulik humor, interesser og kroppsspråk, så det er viktig å snakke om ting dersom det er noe man reagerer på, påpeker Kindem.

Små smurfer

Rett bortenfor dytter barnehagelærer Sebastian Rojas Oliver (2) og Elin (3) i høy fart på huska. Oliver ler så han rister når de dulter borti Sebastian på vei ned.

– Nå tar jeg beina dine, Oliver, smiler Sebastian, som fikk sansen for å jobbe med barn etter å ha jobbet som fotballtrener på Skeid.

– Jeg har hatt mange barnehagelærere rundt meg, blant annet på fotballaget jeg spiller, så det ble en naturlig utdanning for meg, forteller Sebastian. Han søkte seg til Tørtberg fordi han kjente en av de mannlige ansatte. Sebastian mener det er viktig å fortelle hva de barnehageansatte gjør.

– Vi må få frem at vi ikke bare «passer barn», men er i aktivitet sammen med barna hele dagen både på tur og i lek. Vi må fortelle små historier fra hverdagen, som da vi hadde verksted og jeg malte meg på nesa. Barna ville også male, men malte seg blå i hele ansiktet. De så ut som små smurfer, og det ble veldig morsomt, smiler Sebastian.

Herjer og tøyser

Kollega og barnehagelærer Kristian Olsen har alltid hatt lyst til å bli barnehagelærer og har ikke tenkt så mye på at han tidligere har jobbet med mange kvinner.

– Vi kan ikke legge skjul på at kvinner og menn, ifølge studier, kommuniserer ulikt med barn i blant annet lek. Menn herjer, tuller og tøyser mer enn kvinner, sier Kristian og må rette oppmerksomheten mot Oscar (3) som titter ut av lekekafeen.

– Har du laget kaffe til meg? spør Kristian, og Oscar rister på hodet.

– Ikke det, har du en bolle til meg? fortsetter Kristian.

– Ja, svarer Oscar, og så lager vi taco, svarer han, og med ett er Kristian fordypet i barnas lek.

Barnehagelærer Kristian Olsen lager boller og taco sammen med Oliver (f.v.), og Oscar.

Menn lokker menn

– Trolig er private barnehager mer flinke til å markedsføre seg, blant annet i nærmiljøet, sier dosent Kari Emilsen ved Seksjon for samfunnsfag ved Dronning Maud Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hun sier de som bevisst har jobbet for å rekruttere menn, slik som Kanvas-barnehagene, får resultater.

– Er det først menn i barnehagen, er det lettere å rekruttere nye menn, sier Emilsen. Hun har jobbet med temaet menn i barnehagen i 20 år, og drifter nå nettstedet mennibarnehagen.no, som er støttet av Utdanningsdirektoratet.

Tydelige mål viktig

Leder Lene Kjeldsaas i Kanvas kompetanse tror private barnehager er best på menn fordi de har korte beslutningsveier og kan sette mål og handle raskt. Mer enn halvparten av Kanvas sine 67 barnehager har nådd det nasjonale målet om 20 prosent menn, og Kanvas strekker seg lenger med et mål om 30 prosent. To av barnehagene har allerede over 50 prosent menn.

Lene Kjeldsaas i Kanvas kompetanse tror private barnehager er best på menn fordi de har korte beslutningsveier, kan sette mål og handle raskt.

– Da vi satte oss et tydelig mål på organisasjons- og ledernivå og snakket om det på interne samlinger, gjorde vi et byks fra 9,6 til 15,5 prosent menn på bare et år, forteller Kjeldsaas. Hun sier lederne i barnehagene hvert år blir spurt om hva de har gjort for å nå målet om 30 prosent.

– Det kommer ikke resultater uten at det forventes noe. Alle skal jobbe med å få inn flere menn, ikke bare ildsjelene, påpeker Kjeldsaas. Hun sier en god balanse av kvinner og menn er bra for arbeidsmiljøet, barna og en likestilt pedagogikk.

Andelen menn i barnehage

2014 8,8 %

2015 8,8 %

2016 8,8 %

2017 9,3 %

2018 9,5 %

2019 9,8 %

2020 9,9 %

Tabellen viser andelen menn i barnehage i prosent fra 2014 til 2020 ut fra grunnbemanning i ordinære barnehager, private og offentlige. Kilde: udir.no

– Barn trenger å møte et bredt spekter av menn med ulike interesser, ikke bare speidertypen, men også den urbane, sier Kjeldsaas. Har de to like gode kandidater på intervju, velger de ofte mannen.

Byttet ord i annonser

Pia Friis i Kanvas kompetanse sier det ikke er så vanskelig å rekruttere menn, men at de må gå forbi ansiennitetskravet og se etter et barnehagelæreremne

Fagkonsulent Pia Friis i Kanvas forteller at de startet med å endre stillingsannonsene. De byttet ut fraser som «vi søker en snill og omsorgsfull barnehagelærer som er glad i barn» med «vi søker en målrettet, resultatorientert person som trives i en hektisk hverdag med mange barn». De byttet ut omsorgsbilder av kvinner med menn i aktivitet.

– Det var ikke så vanskelig å rekruttere menn, men vi måtte gå forbi ansiennitetskravet og se etter et barnehagelæreremne, forteller Friis. Hun ansatte 19-åringer som skulle ta et friår før de begynte på politihøgskolen eller ingeniørstudiet, og så ble de værende i barnehagen hvis de ble godt ivaretatt. De jobbet med barnehagelærerutdanningene for å samle menn i samme klasse og gi dem praksis i barnehager som hadde menn fra før, og helst mannlig praksislærer.

Utfordret speiderkulturen

– Vi snakket også om kulturen i barnehagene, hvilke blader som lå på pauserommet, hva det ble snakket om der, om andre typer aktiviteter og hvordan menn trøster og løser konflikter. Blir du bevisst på at miljøet er kjønnet, blir det interessante diskusjoner. I stedet for at det ble slått ned på måten menn jobbet med barn på, ble det løftet frem og respektert, sier Friis. Mange menn som ble ansatt, likte friluftsliv.

– Jeg utfordret også speiderkulturen. Mange menn ville ha inn machomenn. Det ble laget filmer og kampanjer om at det var tøft å jobbe i barnehage, men barn trenger å erfare mange typer menn. Det speiler samfunnet de møter, sier Friis. Hun tror manglende yrkes- identitet kan forklare hvorfor vi ikke har nådd målet om 20 prosent menn.

– Fortsatt er barn og omsorgsarbeid forbundet med det feminine, selv om vi under pandemien ser hvor viktig barnehager og skole er for at samfunnet skal gå rundt, sier Friis. Kanvas premierer også barnehager som er gode på å rekruttere menn i perioder de satser på det.

– Det er viktig å snakke høyt om å være menn i barnehagen, og hvilke forskjeller det kan innebære, sier Friis.

Barnehagelærer Sebastian Rojas mener det er viktig å fortelle hva de barnehageansatte gjør. – Vi må få frem at vi ikke bare «passer barn», men er i aktivitet sammen med barna hele dagen, både ute og inne, sier han.
Powered by Labrador CMS